tag:blogger.com,1999:blog-93886340617240869.post8417573800976387493..comments2023-05-03T18:47:04.116+03:00Comments on פורום לנושאי סת"ם: הרחיק יו"ד ימין של הצד"י מהגוףmoshe weinerhttp://www.blogger.com/profile/17623258731013647342noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-93886340617240869.post-86616745009085137052016-02-21T22:32:38.220+02:002016-02-21T22:32:38.220+02:00הצמח צדק כותב ברור ואינו מחלק בין סת"ם וגט אד...הצמח צדק כותב ברור ואינו מחלק בין סת"ם וגט אדרבה משווה אותם.<br /><br />שאם האות נכתב כתיקונו היינו על פי דין אף שיש שנראית משונה, אין התינוק יכול לפסלו , מאחר שעינינו רואות לא איכפת לן מה שהתינוק קורא אותה.<br /><br />ואף אם לא נכתב כתיקונו אם התינוק קוראו כהלכתו, כשר.<br /><br />ורק כאן בד' שיש בו נקודות שי"ל שלא נכתב כתיקונו היינו שלא נכתב טוב על פי דין, אם התינוקות היו קוראים אותו ה', בזה מחלק הצ"צ ומכשיר דוקא בגט ולא בסת"ם, (ואפילו בסת"ם אם היו קוראים אותו ד' כשר אף שיש לומר שלא נכתב כדינא).<br /><br />ועל כן ברור שכל זמן שאינך מוכיח, שנכתב שלא על פי דין, אי אפשר בשום אופן לפוסלו, ואפילו ע"י תינוק!<br /><br />לב, מו "לכתחילה צריך ליזהר שלא יהיה בין אות לאות אלא כחוט השערה"yisroel levinhttps://www.blogger.com/profile/04908971321143861683noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-93886340617240869.post-83898812838409425412016-02-18T08:39:37.878+02:002016-02-18T08:39:37.878+02:00אין נידון הצ"צ [בדלי"ת שהיו בה נקודות קט...אין נידון הצ"צ [בדלי"ת שהיו בה נקודות קטנות ואינה נראית כלל כה"א כמבואר שם] דומה לנידון שלפנינו, כמפורש כאן בפנים שנראית משונה מצורתה.<br />ועוד מבואר שם בתשובת הצ"צ אות ד' שיש לחלק בין כתב הגט לסת"ם, וכתיבה תמה בסת"ם חמור יותר - ועל כן אין להביא ראיה מדברי מהר"ם מלובלין הנ"ל להקל בסת"ם.moshe weinerhttps://www.blogger.com/profile/17623258731013647342noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-93886340617240869.post-59157846588784537492016-02-18T06:25:36.596+02:002016-02-18T06:25:36.596+02:00שו"ת צמח צדק אבן העזר חלק ב' סי' קס&q...שו"ת צמח צדק אבן העזר חלק ב' סי' קס"ה עמוד כד, ד (כפי שמצויין בשו"ע אדה"ז על הצד בסימן לב סעיף ד)<br /><br />וא"כ מאחר שעינינו הרואות שאין תמונת ה' עליה רק תמונת ד' לא איכפת לן במה שתינוק קורא אותה ה' כמ"ש בתשו' מהרמ"ל סי' כ"ד וז"ל ע"ד הגט שראש הוי"ו של וכדו היא רחבה קצת ביותר מן הראוי ונראה קצת לך' פשוטה כו' מאחר שלפי הקבלה של תיקון האותיות שנמצא בדברי האחרונים שהוי"ו צריך שתהי' ארכה כשני קולמוסים וא"כ לפי ערך זה שהוי"ו זו של וכדו ארוכה ביותר משאר ווי"ן הנה גם ראשו צ"ל רחב יותר קצת משאר ווי"ן. וא"כ לפי תקון צורת האותיות נכתבה כתיקונו ולכך אע"ג שמקצת תינוקת קורין אותה בך' אין אנו משגיחין בהן ...עכ"ל. והביא ראיות לדבריו. ואין לחלק דשאני התם שנכתב כתיקונו כו'. משא"כ בנ"ד ...ועוד שגם באותו הנדון של מהרמ"ל עכצ"ל שראש הוי"ו היתה רחבה קצת ביותר כו'.<br /><br />משא"כ הגידולי הקדש מפרש אחרת לכן פוסק אחרת<br /><br />בסימן לב ס"ק יג<br />...דשאני נידון דסי' כ"ד דבהוי"ו מצד עצמה אין בה שום שינוי וריעותא<br /><br />ואנו אין לנו אלא דברי הרב!<br /><br />yisroel levinhttps://www.blogger.com/profile/04908971321143861683noreply@blogger.com