יום שני, 2 באפריל 2012

אין מורידין בקדושה

נרתיק [בית] למזוזה העשויה משלושה בתים ישנות של תפלין -
אסור לעשות כן משום אין מורידין את קדושת התפלין, וכן בזוי מצותן (כנראה שמי שעשה כן היה צריך גם לחורר חורים בבתים שהמזוזה תוכל ליכנס) -
חובה להוריד הבתים הללו ולגנזן.

6 תגובות:

  1. ולהעביר מזוזה ממטבח לחדר צדדי או פטור ממזוזה זה אפשר מצד דין זה שלא מורידין בקודש?

    השבמחק
  2. זה לא שייך להורדה בקדושה, כי המזוזה לעולם נשארת בקדושתה, אלא זה מצד דין אחר שהוא מבטל את המזוזה ממצותה, שמקודם היה מקיים בה מצוה ועכשיו מבטלה ממצותה, ודבר זה אסור משום בזוי מצוה כמבואר בשו"ע אורח חיים סי' טו ובשוע"ר שם לענין איסור להתיר ציצית מבגד אלא אם כן יתנם בבגד אחר מיד, כמו כן להעביר מזוזה ממקום חיוב למקום פטור הרי זה מבטל מזוזה זו ממצותה.
    ואעפ"כ כמדומה שנהגו כולם היתר להוריד מזוזה על מנת לקבוע מזוזה יותר מהודרת, ועושים כן בהערמה שמורידין אותו לבדיקה, ואחר הבדיקה שוב מחליטים שיקבעו מזוזה יותר מהודרת. (מדברים על זה באחרונים ולא עיינתי כעת)

    השבמחק
  3. ז"א להעביר מזוזה בדרך הנ"ל למקום שכן חייב במזוזה זה הרבה יותר קל?

    השבמחק
  4. ודאי אם מעבירים מזוזה ממקום חיוב אחד למקום חיוב אחר הרי אין מבטלין מצותה של המזוזה, וכן מבואר בהל' ציצית שם לענין חוטי הציצית.

    השבמחק
  5. If one would sell a used mezuzah or give it as a gift to someone, would they need to verify if it was from a room that was obligated that it should only go to a room that is also equally obligated?

    I see many sochrim sell used mezuzahs and never specify or investigate this matter to the buyer.
    Is this allowed, could this be allowed because of sfef sfeka?

    השבמחק
  6. the problem is to take down a mezuza, because of horada bikdusha.
    but if the mezuza is already taken down for any reason there is no problem now puting it up for any good use, even lesser than the original place

    השבמחק