יום שישי, 1 בפברואר 2013

חיוב אשה וקטן במזוזה

שו"ע יורה דעה סימן רפו סעיף א: אלו המקומות שחייבים במזוזה .. ובית האשה. ובסימן רצא סעיף ג: הכל חייבים במזוזה אפילו נשים ועבדים, ומחנכין את הקטנים לעשות מזוזה לפתחיהם.
כפל ההלכה בנוגע לאשה, מלמד שתי הלכות. בסימן רפו - בית שאשה דרה שמה הוא מקום חיוב. אבל החיוב מוטל על בעל הבית, כי זה "ביתך" שלו בבעלותו, וביתך היינו כל מקום דיור של ישראל שבבעלותו. ואילו בסימן רצא מדבר שהאשה עצמה חייבת במזוזה על ביתה, וכן לאידך בתים שברשותה שאחרים דרים בהם ברשותה היא חייבת במצוה, כי זה "ביתך" שלה.
ולפי זה חדרים של ילדים אביהם [בעל הבית] הוא חייב מן התורה לקבוע שם מזוזה, ואע"פ שהאב עצמו אינו דר בחדרי הילדים, מ"מ נקרא "ביתך" כי הוא בית שלו שדר בו ישראל, ודירת קטן הוא דירה גמורה לענין מצות מזוזה.
 
ומעתה צ"ב מה שכתב בסימן רצא "ומחנכין את הקטנים לעשות מזוזה לפתחיהם" - מוכח שזה פתח ששייך ונמצא בבעלות הקטן עצמו. כי אם היה בבעלות של האב, היה האב חייב מן התורה לקבוע במזוזה. אך צ"ע שהרי איך שייך דירה בבעלות הקטן, כי אם אביו נפטר או אינו, הרי מצות חינוך מוטלת על האב לבד ולא על האם ושאר אדם [כמבואר בשוע"ר או"ח סימן שמג סעיף ד, דהאם אינה מצווה מד"ס בחינוך הבן, ורק האב שמצווה ללמדו תורה מן התורה כמבואר בהלכות ת"ת לרבינו פרק א ה"א, חייב מד"ס לחנכו במצות]. וא"כ מי הוא זה שצריך לחנכו במצות מזוזה?
ואפשר לומר שמדובר שהבן הקטן ירש מאבי אמו דירה ודר בה, ואינו שייך לאביו כלל, ועל זה נאמר שאביו מצווה מד"ס לחנכו למצות מזוזה. או יש לומר דמיירי שהאב נפטר והבן הקטן ירש הדירה, וחייב אבי אביו [סבו] לחנכו במצוות בכלל ומצות מזוזה בפרט, שהרי הסבא חייב ללמד נכדו תורה מדין תורה [כאשר אין האב יכול ללמדו, כמבואר בהל' ת"ת לרבינו פרק א הלכה ח] וא"כ מסתבר שבכלל חיובו ללמדו תורה חייב מד"ס לחנכו במצות.
 
ולפ"ז חיוב קביעת מזוזה בדירת הקטן המוטלת על הקטן משום חינוך הוא חיוב מד"ס לבד. ומעתה כאשר גדל הקטן ונעשה בר מצוה, החיוב הוטל עליו מדין תורה, ונמצא המזוזה הקבועה מקודם פסולה משום תעשה ולא מן העשוי, שהרי קודם לכך מדאורייתא לא היתה שום חיוב, וממילא לא היתה קביעת מזוזה, ומעתה נעשית מאליה.

2 תגובות:

  1. Another option in the intention of 291:3 is that the child had his own dira as a gift for example.

    Concerning when the child will become bar mitzvah
    in a sefer called Pischei Mezuzas R Yisachar Chazan (Beitar
    he brings your svara and also brings the opinion of the Torah Lishma siman 307 that this is patur miikur hadin although proper to be machmir.

    Agav what is the din with renting a home to a goi for a week? Do they need to take down the mezuzas and put them up again?

    השבמחק
  2. A mezuza that was properly put up, and then went through a matzav patur, as you gave an example - was rented to a goy, since it was nikva be'shaas chiyuv properly, it is kosher. This is written in the acharonim, quoted in pishei she'arim, although I recall that there are some machamirim, that this is also a shayla of ta'ase vlo min he'asuy.

    השבמחק