יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

למ"ד לחלל דלי"ת

קוץ הלמ"ד לבדו (ולא ראש הל') נכנס לחלל דלי"ת כמסומן. היות שאין בקוץ זה הנכנס שיעור ירך ה"א, ופשוט שלא נשתנה דלי"ת זה לה"א, גם בכיסוי שאר גוף הלמ"ד שמחוץ לחלל הדלי"ת, ועל כן הדלי"ת הזו כשרה.
לכתחלה אסור שיכנס שום חלק מאות אחת לאות אחר, ובפרט הלמ"ד לא יכנס לאותיות דר"ך לכתחלה, ולכן מצוה לתקנו ע"י מחיקת מקצת אורך הקוץ הזה.

4 תגובות:

  1. האם גם קו"ף אינו יכול להיות כאשר כתבו רק את הוי"ו של הלמ"ד התחתונה?
    ב. האם אין דיעה שאומרת שה"א כשרה גם ביו"ד כל שהוא?

    השבמחק
    תשובות
    1. א. אם ה"א זה לא יהיה, כל שכן שזה לא יהיה קו"ף.
      ב. גם לדיעה שיו"ד הה"א כשרה בכלשהו, כאן אין להחמיר, א. דניכר מחמת אריכות צואר הלמ"ד שזה שייך ללמ"ד ולא לדלי"ת, ב. ועוד מפני שאינו עומד במקומו בצד שמאל [של הה"א], אלא באמצע גגו, לכן ודאי שאינו ה"א אלא הקוץ שייך ללמ"ד שלמטה.

      מחק
  2. היה מקרה שהר' היה נקודה כזאות קטנה והרב פסל רציתי לדעת במחילת כבוד הרב מה החילוק

    השבמחק
  3. כנראה כוונתך שאני פסלתי רי"ש שהיה בו נקודה קטנה במאמר "נקודה קטנה בחלל הרי"ש" 5 נובמבר שנה זו.
    החילוק הוא שהנקודה לבדה בחלל הר' עלולה יותר להיראות לתינוק כה"א, משא"כ קוץ מעט הלמ"ד הנכנס רבים מקילים שאורך צואר הלמ"ד מוכיח עליו.
    אבל כללות הערתו צודקת - הגבול דק, ובכל מקרה צריך לדון עליו לעצמו!

    השבמחק