יום שני, 17 בנובמבר 2014

מספר שאלות בדיני מזוזה

החדר עם ארונות הוא חדר כניסה לפני שירותים [השירותים אינם נראים בתמונה].
חדר זה היות והוא שימושי לבני הבית כי משתמשים בארונות לאחסן כלי בית או בגדים וכדומה, ויש בו שיעור ד' על ד' אמות חייב במזוזה. הפתח אע"פ שהוא נראה מהקירות עצמו נחשב לצורת הפתח, ויש לקבוע בצד ימין מזוזה [בלי ברכה].

מחסן בתוך הבית, והדלת נפתחת החוצה לתוך הבית. מה דינו?
אם אין במחסן זה שטח השוה לארבע אמות על ארבע אמות - הוא פטור לגמרי, כי נחשב כארון בלבד ולא כחדר. אמנם אם יהא בו ד' על ד' אמות [אפילו בשטח, כגון שהוא מלבני] ויש בכל שטח [החיוב - כלומר השטח ששוה לד' על ד'] גובה י' טפחים [80 ס"מ] לפחות, וראוי ליכנס שם להשתמש שם משהו, צריך לקבוע על פתחו מזוזה.
ומקום קביעת המזוזה לפי מנהג כל העולם לכיוון ימין של החדר. ולפי מנהג חב"ד - במקרה זה שהדלת נפתחת לתוך הדירה, על צד שמאל של המחסן, משום היכר ציר לצד הבית.
אם אין בו מקום ד' אמות באורך על ד' אמות ברוחב, או אפילו יש בו שיעור זה אך אין נוהגים להשתמש בו איזה שימוש - לא יברך על קביעתו. ראה גם פורום לנושאי סת"ם: חדר ארון בגדים
שער גדול העשוי ליכנס בו מכוניות והוא נע על מסלול, ואין לו משקוף [ולכן הוא מצד עצמו פטור]. ובתוך השער הגדול יש שער קטן רגיל עם דלת הנפתחת להילוך בני אדם - מעיקר הדין שער הקטן פטור ממזוזה, משום שאע"פ שהשער הקטן קבוע במסגרת של הגדול, היות שכל הזמן הוא נע ואינו עומד, הוי שער ארעי. אמנם יש רבנים המחייבים במזוזה, והרוצה להחמיר יקבע בלי ברכה. ראה גם פורום לנושאי סת"ם: שער גראג' [חניה]פורום לנושאי סת"ם: פתח בקיר מתקפל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה