יום שלישי, 22 בספטמבר 2020

שריטת דיו בחלל הדלי"ת

 

קו דיו נמרח בחלל הד' ופסלה, כי נעשית ה"א. אי אפשר לגרר את הקו - משום שזה חק תוכות, ולכן אי אפשר לתקן הד' מבלי למחוק כולה או רובה (כדי לכתבה כדין), ואם יחזור ויכתוב הד' כתקנה - כבר נעשה כל מה שנכתב אחריה כתיבה שלא כסדרן.

ואמנם היות שזה סיום הפרשה ולא כתוב שם קדוש אחריה, יכול למחוק את הד' וכל מה שכתב אחריה בפרשה זו [ה מימים ימיה], ולחזור לכתבן בכשרות כסדרן. - אבל זה בתנאי שלא כתב פרשה שאחריה, כי אזי הפרשה שאחריה היתה כתובה שלא כסדרן, כי צריך להיות כל פרשה ופרשה בתפלין ומזוזה כתובות כולן בכל אותיותיה כסדרה (כלומר, גם אותיות אחרונות של פרשה א' חייבות להיות כתובות לפני אותיות ראשונות שבפרשה ב' - ולא מספיק שכללות הפרשה הראשונה סיים כתיבתה לפני שנסתיימה כתיבת פרשה שניה).

אפשר לתקן פרשה זו, ולכתוב פרשות שאחריה חדשות [או אם יש לו פרשיות והיה כי וכו' שהוא יודע שהם נכתבו אחריה כסדרה], ולגנוז שאר הפרשות שהיו בזוג זו, או לחילופין אם יש לו פרשה אחרת של קדש שיודע בודאי שהיתה כתובה לפני פרשיות הללו [והיה כי וכו'] וממילא זוג זה, או שתי הזוגות כתובות כסדרן. [אע"פ שמלכתחילה לא נתכוין לכתוב זוגות הללו בצירוף זה, אין זה מעכב].

ואם לא יודע חייב לגנזן שלא יבוא לידי תקלה, לצרפה לפרשיות אחרות שלא כדין, ותהיינה התפלין פסולות, כמבואר בשו"ע רבינו ריש סימן לב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה