יום שישי, 8 בפברואר 2013

שתי שאלות במזוזה

המ"ם סתומה עגולה בצד ימין למעלה ולמטה, וכן אין לה בליטת ראש. נראה לי שראוי לשאול תינוק עליה, שמא נשתנתה צורתה, כי צירוף כמה שינויים קטנים גורם שינוי קצת בצורת האות.
יש נגיעה דקה בין קצה התי"ו לסיום הוי"ו, אין זה נחשב שינוי צורת אחת מהן. ומותר לגרר הנגיעה. [אבל אם היתה נגיעה עבה ביניהם יתכן שהיתה שינוי לטי"ת !!]

יום חמישי, 7 בפברואר 2013

צואר למ"ד לחלל כ"ף פשוטה

גג הלמ"ד נכנס לחלל הכ"ף כמסומן. צריך להסתיר מתחת לרגל הכ"ף [תחת הקו האדום המסומן - הצלע התחתון של הריבוע] ולשאול תינוק אם יקראנו כ"ף או ה"א. אם קראה ה"א, אזי הכ"ף פסולה וצריך לתקנה.
ודרך תיקונה - ימחוק צואר הלמ"ד וימשכנה יותר שמאלה באלכסון קצת, ואח"כ ימחוק חצי מרגל הכ"ף [וקצת מאריכות גג הכ"ף, כדי שצריך שישאר צואר הלמ"ד מחוץ לחלל הכ"ף] ותישאר ממנה כמין רי"ש [ואזי בטלה צורת הכ"ף], ואח"כ יחזור וישלים אריכות הרגל להיות כ"ף פשוטה.
הלמ"ד לא נפסלה מעולם ואין מן הדין צורך למוחקה, [ומה שכתבתי למחקה זה רק כדי לתקן הכ"ף].

דלי"ת - מריחה מהגג

נראה לי שמותר לשאול תינוק ואם קורא הדלי"ת נכון, אפשר למחוק מריחת הדיו.

מ"ם שהחרטום מחובר רק למטה

לא ברור האם חיבור נמוך כל כך לחרטום כשר. זה בודאי לא נחשב לכתיבה תמה לכתחילה.

וי"ו בשיעור נו"ן

הוי"ו המסומנת היא בגובה כל השיטה, כך שברור לי שתינוק יכירה ויקראנה וי"ו, ומכל מקום יש בה בעיה.
הראש שלה דק, והירך הוא כחמשה עובי פעמים הראש, ולענ"ד יש כאן שאלה של שיעור נו"ן פשוטה. ולכן צריך לתקנה, ע"י עיבוי הראש לשיעור ראש רגיל של וי"ו.
החמרה זו היא על פי מה שביארתי [כמה פעמים, ושוב לאחרונה בפורום כאן] בגדר שיעור גובה האותיות של יו"ד, וי"ו, נו"ן פשוטה.

ווי"ן עם בעיה בראש

הווי"ן הללו [המסומנים] אין להם ראש ניכר מספיק. כלומר אע"פ שניכר לעין בליטה, אבל אין חיתוך הראש כחלק עצמאי של האות נראה, ולכן נקרא "גולם" ונוהגים לפסלן.
 
לעומת הווי"ן בתמונה הראשונה, הווי"ן המסומנים בתמונה השניה, קצת יותר טובים, הראש יותר ניכר, ונוהגים להכשיר.

אפשר להגדיל התמונות לראות יותר ברור

יום שלישי, 5 בפברואר 2013

ה"א עם ירך ימין קצר

הה"א ירך ימין קצר, ומבואר בהלכה שאם נשתייר בה שיעור מלוא אות קטנה, כלומר כעובי היו"ד היא כשרה. אלא שנתקשו האחרונים (ראה שו"ת אבני נזר או"ח סי' ד, מקדש מעט בסדר האותיות אות ה', קסת הסופר פרק ז הלכה ו, ועוד) דלכאורה אם ישתייר מלוא אות קטנה ברגל ימין הרי תהא רגל שמאל [ששיעורה ג"כ כמלוא אות קטנה] מחוץ לחלל האות, או שמא נדמית לקו"ף.
ונראה שההכרעה הנכונה בנידון זה, שאם נשתייר מקצת מהירך ימין שעומד מול ירך שמאל, וניכר שהירך שמאל בגובה השיטה של כל האותיות ואינה נמשכת במיוחד למטה מהשיטה, שנאמר עליה שהיא חוץ לחלל האות, ופשוט בפנינו שתינוק יכירה, שהיא כשרה, ומותר לתקנה. [כתבתי מזה בספר אותיות הרב עמ' קיג-ד. ולא נתכוונתי כאן לומר שפחות מהתנאים הללו א"א להכשיר, אלא שבתנאים הללו (כציור הה"א שבפנינו) פשיטא שהוא כשר].

שאלה על כ"ף ומ"ם

בכ"ף יש בליטה קטנה ביותר במקום העקב (או שזה רק פגם בגב הכ"ף) - הכ"ף כשרה, ומותר למחוק, לתקן, או להשאיר הבליטה/פגם הזו.
המ"ם שאלת תינוק משום שאינה מרובעת דיה בצד ימין, שמא תידמה לתינוק כסמ"ך.

יום שישי, 1 בפברואר 2013

שאלות על צד"י

הצד"י הראשון - ראש שמאל הוא לא ראש ברור, אלא כעין קו משוך בשוה הנטוי באלכסון - וראוי לתקנו.
הצד"י השני ראש ימין מארך מאוד, ויש לי חשש שהוא יוצא מכלל יו"ד ונעשה כמין גג, או דילמא אע"פ שנשתנה מצורת יו"ד דנים על כללות האות שנראה כצד"י והיות שפשוט שתינוק מכירו הוא כשר. וצ"ע למעשה.
השוה את זה ליוד"י האל"ף המארכים ביותר, שכתבתי שפוסל. ראה  פורום לנושאי סת"ם: אל"ף פסול

חיוב אשה וקטן במזוזה

שו"ע יורה דעה סימן רפו סעיף א: אלו המקומות שחייבים במזוזה .. ובית האשה. ובסימן רצא סעיף ג: הכל חייבים במזוזה אפילו נשים ועבדים, ומחנכין את הקטנים לעשות מזוזה לפתחיהם.
כפל ההלכה בנוגע לאשה, מלמד שתי הלכות. בסימן רפו - בית שאשה דרה שמה הוא מקום חיוב. אבל החיוב מוטל על בעל הבית, כי זה "ביתך" שלו בבעלותו, וביתך היינו כל מקום דיור של ישראל שבבעלותו. ואילו בסימן רצא מדבר שהאשה עצמה חייבת במזוזה על ביתה, וכן לאידך בתים שברשותה שאחרים דרים בהם ברשותה היא חייבת במצוה, כי זה "ביתך" שלה.
ולפי זה חדרים של ילדים אביהם [בעל הבית] הוא חייב מן התורה לקבוע שם מזוזה, ואע"פ שהאב עצמו אינו דר בחדרי הילדים, מ"מ נקרא "ביתך" כי הוא בית שלו שדר בו ישראל, ודירת קטן הוא דירה גמורה לענין מצות מזוזה.
 
ומעתה צ"ב מה שכתב בסימן רצא "ומחנכין את הקטנים לעשות מזוזה לפתחיהם" - מוכח שזה פתח ששייך ונמצא בבעלות הקטן עצמו. כי אם היה בבעלות של האב, היה האב חייב מן התורה לקבוע במזוזה. אך צ"ע שהרי איך שייך דירה בבעלות הקטן, כי אם אביו נפטר או אינו, הרי מצות חינוך מוטלת על האב לבד ולא על האם ושאר אדם [כמבואר בשוע"ר או"ח סימן שמג סעיף ד, דהאם אינה מצווה מד"ס בחינוך הבן, ורק האב שמצווה ללמדו תורה מן התורה כמבואר בהלכות ת"ת לרבינו פרק א ה"א, חייב מד"ס לחנכו במצות]. וא"כ מי הוא זה שצריך לחנכו במצות מזוזה?
ואפשר לומר שמדובר שהבן הקטן ירש מאבי אמו דירה ודר בה, ואינו שייך לאביו כלל, ועל זה נאמר שאביו מצווה מד"ס לחנכו למצות מזוזה. או יש לומר דמיירי שהאב נפטר והבן הקטן ירש הדירה, וחייב אבי אביו [סבו] לחנכו במצוות בכלל ומצות מזוזה בפרט, שהרי הסבא חייב ללמד נכדו תורה מדין תורה [כאשר אין האב יכול ללמדו, כמבואר בהל' ת"ת לרבינו פרק א הלכה ח] וא"כ מסתבר שבכלל חיובו ללמדו תורה חייב מד"ס לחנכו במצות.
 
ולפ"ז חיוב קביעת מזוזה בדירת הקטן המוטלת על הקטן משום חינוך הוא חיוב מד"ס לבד. ומעתה כאשר גדל הקטן ונעשה בר מצוה, החיוב הוטל עליו מדין תורה, ונמצא המזוזה הקבועה מקודם פסולה משום תעשה ולא מן העשוי, שהרי קודם לכך מדאורייתא לא היתה שום חיוב, וממילא לא היתה קביעת מזוזה, ומעתה נעשית מאליה.

יום חמישי, 31 בינואר 2013

וי"ו פסול

הוי"ו פסול משום שיש לו בליטת ראש לצד ימין, כעין זיי"ן.

גובה צואר הלמ"ד

מבואר בב"י שצואר הלמ"ד הוא דמות וי"ו, ועל כן צריך להיות גבוה [ובס' אלפא ביתא מבואר שיהא ממש גובה ו' קולמוסים כל האות, ג"ק לכ"ף וג"ק לוי"ו]. וכתב בשוע"ר ומשנת סופרים שכל זה לכתחילה.
אמנם אם עשה הראש כיו"ד כ' במשנת סופרים יש פוסקים שפוסלים אפילו בדיעבד. אבל בלשכת הסופר כ' דבדיעבד כשר. וכן פשטות דעת שוע"ר שם שכ' וכל זה לכתחילה, משמע דשינוי בצורת הוי"ו [כל זמן שתינוק מכיר כללות הלמ"ד] אינו מעכב. ראה גם משנת הסופר (סימן ה ס"ק קח).
 
ונראה דכל זמן שהצואר ארוך כעובי הבליטה שלמעלה, הרי זה כשר לכתחילה [על כן הלמ"ד המסומנת כשרה לכתחילה]. ורק אם עובי הצואר פחות מעובי הבליטה, הרי זה דמות יו"ד ולא וי"ו שאינו לכתחילה.
ומ"מ יכול לגרר מעט מתחתית עובי בליטת הראש, כדי שישאר עובי הצואר יותר ארוך מעובי הבליטה, ואין בזה חשש חק תוכות מאחר שהאות היתה כשרה גם מקודם [לדעת רבינו וסייעתו. ורק לסברת הפוסקים דצואר כיו"ד הרי זה פסול, הרי זה שאלה של חק תוכות. אלא שאין דיעה זו עיקר כנ"ל].

יום רביעי, 30 בינואר 2013

שאלות על מזוזה

הדלי"ת הרבתי ירכה ארוכה מעט מהרגיל, כי צריכה להיות הירך הזו ארוכה כשיעור עובי הראש בלבד, דהיינו כעובי ד' קולמוסים, בראש ובירך. ואם היא ארוכה היא מתחילה להדמות לכ"ף פשוטה. אעפ"כ הדלי"ת הזו כשרה, כי אין ספק שתינוק יקראנה דלי"ת, ולא כ"ף.
אבל הנוני"ם פסולים משום שהם כעין ביתי"ן.

שאלות על ביתי"ן

אני מסתפק בבי"ת השני של "לבבכם", האם הוא כשר או פסול, מצד אחד העקב עגול מאוד, אך מצד שני בולט בצורה ניכרת.
הבי"ת של "בין" נראה לי שכשר, כי העקב ניכר ואינו עגול.

יום שלישי, 29 בינואר 2013

הגהות במזוזה

ה"א שניה של הויה אינו צריך קוץ יורד (פסיעה לבר). זה לא נכון בכלל, ולכל הפחות אין לעשותו בכתב חב"ד [הנוהגים ע"פ משנת חסידים].
יש להקפיד בכ"ף פשוטה לא לעשות שבירה ניכרת. יש נוהגים לעשות מעט עיקום בגב, אך לא שבירה ממש.
נו"ן פשוטה לכתחילה רוחב ראשה כקולמוס אחד, ואין להאריכה הרבה [אמנם כאן עדיין היא כשרה].
יש להקפיד גם בכתב המיוחס על קוץ ר"ת ביו"ד שיורד משהו כלפי מטה, ולא להסתפק בעוקץ בולט שמאלה.
המ"ם סתומה אין לעשות יציאה רחבה במושב שמאלה. אמנם יש עושים בליטה משהו שם, אבל אין להרחיב יותר.
הפ"א פשוטה קצת קצרה - כמדומה לי שתינוק יכירו, אבל לכתחילה יש להאריכו מעט יותר.
הטי"ת תשתדל שלא יהא לו יציאה שמאלה של המושב, כי בזה מתחיל להדמות לעיי"ן. אלא סיום הרגל היורד מראש שמאל שוה לסיום המושב.
היו"ד ב"עיניכם" מדי ארוכה והיא בעצם וי"ו קטנה. יש לעשות שאלת רב, כי רבו המתירים [ולכל הפחות לתקנו] ואני סבור שהוא פסול.
זיי"ן הראש רחב מדי - צ"ל הראש קצר כשיעור קולמוס אחד בארכה או מעט יותר, ולא הרבה יותר.

טי"ת שראש ימין יורד הרבה לתוכה

בטי"ת של "מטר" ו"לטוטפת" העמיק את הראש ימין לתוכה. בביאור הלכה [משנת סופרים אות ט] דן ומצדד שזה תלוי במח' הראשונים, ולכן כתב שצריך לתקנה. ומשו"ע רבינו באות טי"ת נראה שהוא כשר, וכן יוצא מדברי המקדש מעט (טי"ת סק"ה), דכל שאינה לפופה הצידה כעין פ"א אינה פסול.
לכן ראוי לתקנה ע"י מחיקת מעט מעודף הראש הזה, ואין בה משום חק תוכות (כך יוצא מדברי הביאור הלכה הנ"ל).
 
אמנם אם היה נוגע הראש למטה לקרקע הטי"ת, דעת הביאור הלכה שהוא פסול ואי אפשר לתקנה. ולענ"ד לדעת רבינו מותר לתקנה עכ"פ (דלכאורה דומה ליוד"י האלפי"ן ושיני"ן שנוגעין ע"י עוקצן במקום שאינם צריכים ליגע, דכל זמן שאין שינוי גדול בצורת האות, נגיעתה במקום שאינה צריכה ליגע אינו פסול. וכן פשוט במקדש מעט אות טי"ת סק"ז. והמשנה ברורה מחמיר בכעין זה כמבואר באות שי"ן במשנ"ס).
אמנם אם היה נראה כשינוי צורה מחמת הנגיעה, בודאי היינו צריכים לשאול תינוק עליה, ואם לא היה מכירה היינו פוסלים.