יום חמישי, 7 במרץ 2013

מגילת אדמו"ר מהר"ש

תצלומי קירוב של עמוד אחד מהמגילה. תודתי לר' שלום גלויברמן על כך.
ניתן להגדיל על ידי הקשה על התמונה.
מספר הערות על הכתב למטה:

אע"פ שכללות הכתב כולו הוא בסגנון הכתב של ר' ראובן סופר [סופרו של אדמו"ר הזקן] וכמעט כל פרט הנמצא בכתב ההוא נמצא כאן. מ"מ שתי שינויים משמעותיים ישנם ביניהם:
הדלי"ת כאן סיום הגג מצד ימין עם זוית חדה ועוקץ בולט למעלה כמבואר בשו"ע אדמו"ר הזקן. ואילו בכתב ר' ראובן סיום הגג והעקב מעוגל מעט ואין לו עוקץ הנ"ל.
הה"א כאן סיום גגה כבדלי"ת בזוית ועוקץ הנ"ל, ואילו בכתב ר' ראובן סיום הגג דומה לדלי"ת כנ"ל.
ירך שמאל של הה"א כאן הוא כעין יו"ד הפוכה כבכתב בית יוסף, ואילו בכתב ר' ראובן הוא כעין יו"ד ישרה שפניה מעט באלכסון כלפי מעלה.
***
בנוגע לקו"ף - נראה שהרבי מהר"ש עושה לגוף הקו"ף מושב מעט כמבואר בבית יוסף. בתמונות של התפלין המפורסמות המיוחסות ככתב יד של ר' ראובן כמעט אין לקו"ף מושב בולט כלל, אלא רק איזה בליטת משהו.

והנה דוגמאות של קו"ף מפרשיות תפלין המיוחסים לר' ראובן [הגדל]:

התמונה הראשונה היא מפרשה של יד המיוחסת לר' ראובן או תלמידו ר' זונדל. והתמונות האחרונות הן של פרשיות של ראש המיוחסות [לאחד מהם].
בתמונה הראשונה נראה שכמעט אין לקו"ף מושב, משא"כ בתמונה של ראש הקו"ף של "קדש" יש לו מושב כעין שעושה הרבי מהר"ש, משא"כ במלה "החקה" [דומה לתמונה ראשונה שאין לה כמעט מושב].

2 תגובות:

  1. שמעתי מכמה מקורות שכ"ק הרבי הרייץ מסר את המגילה שכתב הרבי המהרש לתיקון-חיזוק האותיות באמריקה,-ולא היה מרוצה מהתיקון של הסופר שלא ידע את כתב אדה"ז

    השבמחק
  2. תודה רבה. גם אני שמעתי את זה פעם, ולא הייתי בטוח אם לסמוך על שמועה כזו.

    השבמחק