יום רביעי, 13 במרץ 2013

חדר ארון בגדים

 
בתמונה חדר ארון בגדים Built in closet והשאלה האם חייב במזוזה, ולאיזה צד יקבעו המזוזה.
 
א.  ראה בספר חובת הדר [פרק ד סעיף ז, בהערה טז, בדף לח] בשם המנחת יצחק (חלק ד סימן צב) "ומכל מקום פשוט בארון קיר שלא נעשה כלל לכניסה ויציאה אלא להניח שם חפצים, אין בו חיוב מזוזה אע"פ שיש בו ד' אמות על ד' אמות". וא"כ אם החדר ארון פטור מצ"ע, יש לקבוע את המזוזה לכיוון כניסה לחדר הגדול, כמבואר ברבי עקיבא איגר (על גליון השו"ע יו"ד רפו סעיף יג) בית שאין בו ד' אמות על ד' אמות פטור: דהיינו מצד עצמותו פטור ממזוזה, אבל חדר שלפנים מחדר שיוצאים מחדר גדול לחדר קטן, הפתח ההוא חייב במזוזה מצד הגדול וכו'. עכ"ל. וכמו"כ חדר ארון בגדים זה אם הוא פטור מצ"ע, שוב יהא החיוב לכיוון הגדול משום פתח הגדול.
 
ב.  אמנם נלע"ד דחדר הנ"ל ארון בגדים אם יש בו דע"ד אמות, נידון כחדר אוצרות שבביתו וחייב מצד עצמו במזוזה, ולכן ראוי לקבוע על צד ימין של הבא אליו לפי מנהג כל העולם שקובעים מזוזה בחדרים הפנימיים ע"פ ימין כניסה של הבא מבחוץ.
ולמנהג חב"ד שהולכים לעולם בכל החדרים הפנימיים אחר היכר ציר - בתמונה זו יקבעו על היציאה לחדר הגדול משום שהיכר ציר הדלתות הן החוצה לכיוון חדר הגדול.

ג.  והעיקר נראה שכל דברי המנחת יצחק וחובת הדר הנ"ל, היינו כאשר אין בו כניסה כלל, כמדוייק בלשונם "שלא נעשה כלל לכניסה ויציאה", אלא הארון בנוי בקיר ויש בו דלת, והאנשים עומדים מחוץ לדלת [בחדר הגדול] או בחלל הפתח לבד ומשם נוטלים חפצים מהארון, על כן אינו נידון כלל כפתח. אך חדר ארון שנכנסים לפנים מהדלת לתוך החדר הזה, ממילא הוא פתח העשוי לכניסה ויציאה לתוך חדר זה, דינו ככל שאר חדרי הבית, אע"פ שמשתמשים בהם כאוצרות לבד.
וא"כ בחדר שהפתח שלו אינו משמש כלל לכניסה ויציאה ולא חשיב פתח, א"כ לא שייך סברת רעק"א הנ"ל, דרעק"א לא דיבר אלא כאשר הפתח משמש כניסה ויציאה, אלא דהחדר הקטן פטור מצד עצמותו ולכן חיוב פתח זה משום הגדול הוא. אך בחדר ארון שאינו פתח כלל פטור.
אבל אם החדר הוא ממש כחדר שנכנסים ויוצאים ממנו, א"כ חיובו כנ"ל לפי מנהג העולם בדרך כניסה אליו מן החוץ.

6 תגובות:

  1. In ois ב
    Concerning Minhag Chabad to place the mezuza by the heker tzir.

    In the event the closet has no windows would it not go leading into the closet on the right side?

    השבמחק
    תשובות
    1. I follow the opinion that heker tzir is not affected at all by a no-exit room.

      מחק
  2. "....אע"פ שיש בו ד' אמות על ד' אמות"
    From this Lashon (in the minchas Yitzchak) it is implied that the room one could walk into since it is so big.There is a difference betweenלכניסה ויציאה והמשתמשות ע"י הולכה והבאה מבחוץ
    Despite this, since the room has no tachlis for itself rather only
    "אלא להניח שם חפצים"
    it is intrinsically patur byitself. So therefore it is to be placed from the closet outwards. This is perhaps similar to the opinion of the Chazon Ish? concerning placing a mezuzah on a backyard door leading into the house since the house is a chiuv and the backyard has no roof and is intrinsically patur.

    השבמחק
    תשובות
    1. If it a walk in closet, this is mamash a cheder otzarot that is chayov, since people walk in to it, to use whatever is stored in the room?

      מחק
  3. Right, but the Minchat Yitzchak does not hold that this is cheder otzarot.
    I understand from this lashan of the minchat yitzchak that he refers even to a walk in closet.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, אבל כתבתי בפנים שאם יש כניסה לתוך החדר ממש, אז בודאי יש שם פתח וחייב במזוזה, ואם לא מצד החדר ארון אז מצד הכניסה לבית. אבל אם אין נכנסים כלל דרכו לחדר, אלא עומדים מבחוץ לארון קיר אז אין עליו שם פתח כלל.
      וכנראה שזה כוונת המנחת יצחק [מכיון שאין נכנסים כלל דרך הפתח, אלא עומדים מבחוץ] לכן פטור לגמרי.

      מחק