יום שלישי, 31 בדצמבר 2013

חשש זנב בתפלין

יש כאן בעיה של זנב [כלומר שלשה שורות נכנסות זו אחר זו].
אמנם יש מחלוקת בין רבני הדור, האם ריוח פרשה מצטרף לכניסה של זנב, או שמא הכניסה הוא למטרת ריוח הפרשה ולא לשנות את צורת הדף, על כן אינו מצטרף לשיטות הזנב.
אך לנוהגים כמנהג הרב בית יוסף [השו"ע] לעשות הריוח של פרשת והיה אם שמע סתומה כשיטת הרמב"ם, ולא להניח ריוח אחר ובשעריך, אלא מניחים רק מעט ריוח להיכר וסימן בלבד שהפרשה הבאה היא תהא סתומה כמבואר בבית יוסף ובשו"ע אדמו"ר הזקן, על כן במקרה כזה אין כאן כלל ריוח לצורך פרשה, ובודאי מצטרפת [לשתי דיעות הנ"ל] לשלשה שיטות של זנב. ועל כן נראה לפסול כאן.
פשוט שאין חילוק בענין זה בין הריוח במזוזה או בתפלין, כי הריוח שבין שמע לוהיה שוה בשתיהם.

אמנם יש להסתפק בזה לפי שיטת הט"ז שמניח מעט ריוח פחות מט' יודי"ן אחר ובשעריך, כדי שתצטרף למעט ריוח בראש שיטה שלפני פרשת והיה, כדי שתהיינה יחד שתי הרווחים פרשה סתומה, כמבואר שיטתו בזה. האם נאמר שהיות שזה למטרת ריוח פרשה סתומה על כן אין שיטה זו מצטרפת לזנב, או דילמא היות שאינה שיעור פרשה אלא מעט, מנין לנו לצרפה להשלמת סתומה, דילמא היא למטרת זנב. (ומן הסברא נראה להקל בזה, כסברא ראשונה להכשיר).

ידידי ר' ברוך דנון שיחי' העיר לי שהדברים שכתבתי כאן מבוארים בספר משנת הסופר (דף רעו, ביאור הסופר ד"ה צר בסופו), וכיוונתי לדעתו. תודה

6 תגובות:

  1. שמעתי מהרב יהודה גרוס שדעת הרב אלישיב לא לצרף שורה אחרונה גם בפרשיה ספרדית כיון שמן הדין מותר לכתחילה פחות מט' יודין גם לשו"ע .
    וכן שאלתי בזה אישית את הרב מרדכי אליהו שפסק ששורה אחרונה לא ייחשב בחישוב קובה וזנב (רק ששאלה הייתה בפרשת קדש לי)

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוך,
      תודה רבה על ההערה!
      אבל הפסק של הרב גרוס בשם הרב אלישיב לא נשמעת לי סבירה, שהרי השו"ע פסק מפורש שאינו צריך להניח ריוח כלל אחר ובשעריך, א"כ אם בחר הסופר להניח ריוח, למה לא יצטרף לשיטות הזנב.

      ברוך, נא לבדוק אולי לא ציטטת נכון את הדבר, או שטעמו אחרת. כי נוסח הדברים שכתבת "כיון שמן הדין מותר לכתחילה פחות מט' יודין גם לשו"ע" לא נשמע הגיוני - זה לא טעם להקל, אלא טעם להחמיר, שהרי לשו"ע מותר לכתחילה לא להניח כלום אחר ובשעריך.

      הפסק של הרב מרדכי אליהו אינה רלוונטית לשאלה שלפנינו [בריוח שאחר ובשעריך], אבל טוב לשמוע שגם הוא סובר כמקילים ששורת ריוח הפתוחה לא נחשבת בשיטות הזנב.

      מחק
    2. ידידי רבי ברוך שלח לי מאמר פסקי הלכה על זנב וקובה של הרב אלישיב - ואכן סברת הרב אלישיב שלא לצרף ריוח שלאחר ובשעריך לשיטות זנב או קובה.
      ועוד מבואר שם שדעת הרב אלישיב שהנוהגים להניח סתומה כט"ז גם אין להחשיבו כניסה לענין קובה וזנב.

      ואני עומד על דעתי שהנוהגים כשיטת הב"י, יש בזה חשש קובה או זנב.

      מחק
    3. את מאמר אפשר לראות כאן
      מעמוד 23
      http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?156863&lang=eng

      מחק
    4. Is there a way to fix this bidieved, by widening the memsofit on the middle line and than also widening the mem sofit on the bottom line so that there will be less than the an ois gedola of space in between them?

      מחק
    5. yes, you may widen the mem on the middle line till the blita of the top mem will be only half an ois gedola
      then there won't be 3 lines of a zanav

      מחק