יום חמישי, 6 בדצמבר 2012

תפירת יריעות ועצי חיים מס"ת ישן לחדש על תנאי

שאלה:  האם מותר ליטול כמה יריעות מספר ישן שהוא פסול, ויש בו יריעות טובות, כדי לתפרם לס"ת חדש, על דעת ועל תנאי שכאשר הסופר ישלים את היריעות החדשות יוציאו הישנים. והסיבה שרוצים לעשות כן כי כבר קבעו זמן להכנסת ספר תורה ועדיין הסופר לא השלים מספר יריעות לספר, ואין רוצים לגרום הפסד ממון וצער לבעלי הבית בדחיית ההכנסה?
ובמקרה זה אחת היריעות שרוצים ליטול הוא מחמש עמודים, ואילו בספר החדש צריכים רק ארבעה עמודים מאותה היריעה, האם אפשר לחתוך העמוד היתירה מהיריעה?
כמו כן האם מותר ליטול עצי חיים מספר כשר שאינו בשימוש, ולתופרו לספר החדש באופן זמני על דעת שיותר מאוחר יוציאום כאשר יתקנו את העצי חיים החדשים?
 
תשובה:  מותר ליטול את היריעות מספר הישן ולחברם לספר החדש על דעת [ועל מנת] שאח"כ [יוציאום] יחליפם בחדשות, וגם לחתוך מהיריעה עמוד אחד מותר. (ואין זה הורדה בקדושה, דהכתב לעולם נשאר בקדושתו, והיא נשארת בגוף הקדושה. ולא דמי למה שכתב רמ"א יו"ד סי' רץ דאסור לחתוך הגליונות לעשות מהן טלאי משום הורדה מקדושתן, כי שם הגליונות ישארו חתוכים [ויתבטלו מקדושת גליון ס"ת] ולא יחברום לעולם חזרה למקומם לספר. משא"כ כאן שנשאר הכתב בגוף הקדושה, וגם אפשר שיתפרו העמוד חזרה [למקומה] ליריעה של ד' עמודים. דהגם שלכתחילה אין עושין יריעה פחות מג' עמודים, בדיעבד ובשעת הדחק הוא כשר. ראה יורה דעה סי' רפב סעיף ג ובפתחי תשובה שם).
 
וכן מותר ליטול עצי חיים מספר כשר זמנית כדי להשתמש בהם לספר החדש, ואח"כ להחזירם. שהרי העצי חיים תשמישי קדושה נינהו, ומלכתחילה מסתמא הקדישו את הספר הראשון [הישן] על דעת הקהל [לב ב"ד מתנה עליה] שיכול להשתמש בתשמישים כרצונם, ופישטא להשתמש בו לספר אחר. ובלאו הכי אין הורדה בקדושה במקרה זה, וכן נראה פשוט משו"ע או"ח סי' קנד סעיפים ח,ט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה