יום שלישי, 1 בינואר 2013

פתח שאחרי הדלת

התמונה הראשונה מימין היא של פתח עם דלת הנפתחת לפרוזדור, והמזוזה קבועה בימין כניסה לתוך החדר. וממנה מיד לצד שמאל נפתח פתח אחר לחדר ילדים [תמונה שניה משמאל] שאין בה דלת [ועדיין לא קבעו שם מזוזה]. תרשים של החדרים והפתחים למטה:
לכאורה הפתח של חדר הילדים הוא "פתח שאחר הדלת" המבואר בגמרא מנחות לג וטור ושו"ע יורה דעה סי' רפו סעיף כ, שאם יש בפצים המבדיל ביניהם עובי טפח צריכה הפתח השני מזוזה אחרת, ואם לאו מזוזה אחת פוטרת שני הפתחים. והיות שלכאורה אין כאן עובי המבדיל בין אויר הפתחים, הרי הם נידונים כפתח אחד.

אמנם זה אינו נכון, כפי שיבואר.
א. בבית יוסף שם מביא מח' המפרשים האם המזוזה בפתח כעין זה פוטרת, גם כשהיא בצד שמאל של אחד הפתחים, כגון שקבעה בכניסה מבחוץ על ימין הבא, ובצד ימין של אותו פתח יש פתח אחר הבא מבחוץ [תרשים. החץ הירוק מורה על מקום קביעת המזוזה, והיא מצד שמאל לחלל הפתח השני שמאחורי הדלת] שלדעת המרדכי הרי זה החלל השני נפטר מהמזוזה שנמצאת בחללו אף הוא אע"פ שהוא לצד שמאלו.
אך הר"ץ [הרב צבי] חולק ומבאר דרש"י מבאר שהחלל השני נפטר במזוזה של חלל הפתח הראשון רק כאשר הוא ימין לשניהם, והפצים משותפת לשניהם, ולכן מזוזה אחת לימין שניהם. וכן משמע בפירש"י, וכן כתב הב"ח שם.
וזה תמונתה לר"ץ והב"ח [תרשים. לאחר הפתח הראשון שבו הדלת מימין יש פתח הנכנס לחדר אחר, ואף היא חייבת במזוזה בצד ימין. ונמצא שהפצים והמזוזה משותפת לשניהם. החיצים הירוקים מורים על כיוון הכניסה]:
אם כן בנידון דידן לר"ץ והב"ח אי אפשר שהחדר ילדים יפטר ע"י המזוזה שבדלת החיצון כי המזוזה אינו לימין הפתח שלו כלל. (וכן כתב בחובת הדר פרק ו סעיפים ז, ח ועיי"ש בהערות, דאין לפטור במזוזה אחת בפצים המשותפת אלא במקרה האחרון לפי שיטת הר"ץ והב"ח).

ב. אמנם נראה באמת דלכו"ע (גם לסברת המרדכי) במקרה דידן א"א שחדר הילדים יפטר ע"י מזוזה שליד הדלת, מב' טעמים.
1. קביעת המזוזה של החדר החיצון הוא לימין הכניסה כדין, ואינו בחללו של פתח השני כלל (אף לא בצד שמאל של החלל). ובכה"ג לא נאמר שום פטור לחלל השני, כי אע"פ שיש להם פצים אחד משותף, מ"מ המזוזה אינו כלל בחללו של שני.
2. פשט הגמרא "פתח שאחורי הדלת" שהדלת שוקף גם על חלל הפתח השני [כמו בתרשים האחרון], ונמצא שיש להם שיתוף שתי הפתחים בדלת אחת. אך במקרה דידן הדלת כלל אינה שייכת לחלל הפתח השני [של חדר הילדים] וא"כ אין פתח זה "אחורי הדלת". ואדרבה הדלת מפליג ומבדיל בין הפתחים לגמרי, להקרא שני פתחים נבדלים. וכן פשוט בטור ושו"ע שם סעיף כא דכל היכא דהפתחים נבדלים זה מזה, ע"י היכר ציר שונה בדלתות וכה"ג מיקרי שני פתחים אפילו אם עובי העמוד שביניהם אינו רחב טפח.
ולכן פשוט שחדר הילדים הנ"ל חייב במזוזה לעצמו [בלי ברכה כי אין בו דלת, ואם היה בו דלת עם ברכה] מצד ימין של הנכנס לחדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה