יום חמישי, 3 בינואר 2013

כ"ף כפופה עם כעין ריבוע למטה

שים לב לכ"ף בתיבת "ובכל", הוא כשר. אמנם יש לו גב שיורד כמעט ישר ומסתיים בזוית, אלא היות שהגב אינו ישר במאה אחוז רק יש בה נטיה מעט ביותר של כניסה, והעיקר שהמושב (מעוגלת) מוגבה כלפי הזוית, לכן הכ"ף הזו כשרה ללא שאלה.
ברור לי שאם המושב היה שטוח וישר, הכ"ף הזו היתה נפסלת משום שדומה לבי"ת [עם זוית מרובעת].
למדנו שציור הכללי של גוף האות משפיע כאן הרבה יותר מהסתכלות רק על הפינה - הזוית לבדה !

5 תגובות:

  1. משנת אברהם כג,סב:
    מפסק אדה"ז "..משמע דכשאינה עגולה למטה רק עשה שם זוית, אם היא עגולה מלמעלה ג"כ כשירה"

    השבמחק
    תשובות
    1. יש דיון שלם בין האחרונים (משנת אברהם, מאיר עיני סופרים, וקסת הסופר) במשמעות דברי שוע"ר באות כ"ף.
      ואנו לומדים פשט הפשוט שכל שיש לה זוית למטה הרי היא דומה לבי"ת ופסולה. ולא מהני עיגול שלמעלה להצילה.
      ישנם דיעות אחרות בפסק הזה, הן להחמיר (פרי מגדים וביאור הלכה) והן להקל (מקדש מעט).

      מחק
  2. מי זה "אנו"?
    ולמה הינך קורא לדיעה זו "פשט הפשוט"?

    השבמחק
  3. "אנו" זה משה ויינר וחבריו, שלמדנו כמה פעמים שו"ע רבינו ותמיד הסברנו שזה הפשט.
    וזה אכן הפשט הפשוט, כמבואר באות בי"ת (בגליון המ"מ) שההבדל בינה לכ"ף הוא למטה. וממילא כשם שבבי"ת המבדיל הוא בזוית למטה, כן הוא בכ"ף. ודלא כסברת המקדש מעט שיכול לעשות הבדל איך שירצה בין הבי"ת לכ"ף, פעם למטה ופעם למעלה. עיין ודו"ק בדבריו, ואין הדעת הבריא סובל סברא זו. דאדרבה סברא פשוטה שההבדלים המוגדרים בהלכה [גמרא שבת קג] בין האותיות ב"כ י"ו ד"ר וכו' הן קבועות, ולא משתנות ממקרה למקרה.
    ומה שכתב רבינו באות כ"ף "אבל אם עשה מלמטה ומלמעלה הרי זו דומה לב' ופסולה" דמזה דקדקו בכמה ספרים [כפי שצויין] דאפשר שאם תהא לה זוית למטה לבדה תהא כשרה ע"י עיגול שלמעלה, כבר מבואר בתשו' הצמח צדק או"ח יח (עיי"ש אות ב) דהטעם דנקט רבינו כן מבואר ע"פ המ"מ בגליון שם, דנסתפק רבינו בהבנת הב"י [כלומר א"ב שהעתיק הב"י] דמשמע דמשוה הכפי"ן פשוטה וכפופה, ובפשוטה כ' בשם מהר"י אסכנדרי שהזוית למעלה פוסלה, משמע גם בכפופה כן וכו' ודו"ק אבל לסברת הרא"ש וטור דנקט רבינו באות ב' וסתם כן, פשיטא דגם בכ"ף עיקר המעכב בה היינו עיגול שלמטה דוקא.

    והבנת המשנת אברהם הנ"ל במחכ"ת אינה מוכרחת כלל, דעכ"פ לא מבואר ברבינו מה דין זוית למטה ועגול למעלה, אבל לומר שמשמע מדבריו דמכשיר זה אינו. אלא יש לכל היותר לומר, דסתם הדבר ולא פירש.
    והעיקר בהבנת שוע"ר כמו שכ' בקסת הסופר (סימן ה אות כ"ף בפנים ובלשכת הסופר שם, דדיוקא דרישא דלשון רבינו הוא עיקר דרק זוית למעלה מכשיר ולא יותר), מתאים לדברינו.

    השבמחק
  4. ראה גם המאמרים "התדמות בי"ת וכ"ף זו לזו"
    "בי"ת וכ"ף - מתי הן שאלות תינוק" בבלוג זה.
    ניתן למצאם בקלות תחת התויות [מצד ימין] בי"ת - כ"ף

    השבמחק