יום שישי, 25 בינואר 2013

מחיקת מקצת אות ולהשלימו לאות אחרת

שאלה:  כתב בטעות וי"ו במקום יו"ד, דלי"ת במקום זיי"ן, או רי"ש במקום וי"ו. כמה מהאות הטעות צריך למחוק, או שמא צריך למחוק את כולה?
 
תשובה:  אות שנכתבה בטעות במקום אחרת, אינה נידונית ככתיבה בפיסול שיצריך מחיקת כולה [כל הנכתב בפיסול] אלא מספיק לבטל צורת האות הראשונה, ויכול לתקן בכתיבה את האות הרצויה. (זהו העיקר לדין, וכן נוהגים. אלא שיש מחמירים למחוק תמיד כל הפסול כולו בלי להשאיר מאומה, וזו סברת קסת הסופר. ראה המחלוקת במגן אברהם סי' לב ס"ק כג).
 
בוי"ו, עליו למחוק כל האות וי"ו כולה, כי אם ישאיר ראש הוי"ו שיהא ראש ליו"ד, הרי יו"ד זה [הגם שהוא פסול, כי חסר לו רגל ימין המעכב] נקרית יו"ד, ונעשית בחק תוכות. אלא עליו לבטל לגמרי כל צורת היו"ד, ולכתבה מחדש.
בדלי"ת, ימחוק כל הגג, אבל יכול להשאיר הירך. דירך ללא ראש אינו אות כלל, ונמצא שמתקן הזיי"ן בעשיית הראש וכותבו כדינו. וכן הדין ברי"ש, ימחוק כל הגג, וישאר רק הירך היורד, ומותר לתקן ממנו וי"ו.

4 תגובות:

  1. בויו מה הדין אם מחק והשאיר רק כמו יוד
    כך אירע לי כך שזה שאלה למעשה

    מדוע בדלית לא מספיק להוריד את הרגלים( או אפילו אחד מהם) פשוט הרבה יותר קל למחוק הרגלים שהם דק וצר מאשר הראש

    השבמחק
    תשובות
    1. האם אתה כבר השארת ראש היו"ד, שאתה שואל, והמשכת לכתוב.
      או אתה רוצה לעשות כן לכתחילה. אם אתה שואל לפני המעשה בודאי עשה כפי שכתבתי בפנים ואל תניח מהוי"ו כלום, לפני שאתה חוזר וכותב היו"ד. ואם כבר עשית מעשה - נידון על שאלה זו כדין בדיעבד...

      מחק
    2. בודאי בדלית אתה יכול להוריד את הרגל, אבל תצטרך גם להוריד חצי מגג הדלית, וישאר לך ראש הזי"ן.

      מחק
  2. זה מה שלא הבנתי
    מדוע לא מספיק לפסול צורת האות

    השבמחק