יום ראשון, 16 בפברואר 2014

שינוי מיקום המזוזה בדירה שכורה

שאלה:
שכרתי דירה והמזוזות קבועות בגובה הפתח קרוב למשקוף, ואני רוצה להוריד אותם לקבעם בתחילת שליש העליון. האם מותר לי לשנות את מקומם? ואם כן, האם אני צריך לברך על כך?
תשובה:
היות שחיוב מזוזה היא על הדר [השוכר את הבית, ולא על המשכיר] זוהי זכותך המלאה לקבעה בתחילת שליש העליון כרצונך. אבל לא תוכל לברך על כך, משום ששינוי מזוזה ממקומה באותה סף, אינו צריך ברכה.
אם תרצה לברך – תוכל למסור את המזוזות לבדיקה, ואם בשעה שיחזירום לך עבר יום תוכל לברך עליהם [כי הפסק יום נחשב להיסח דעת לענין זה], או אם תרצה להחליף את מיקומם כלומר מזוזה שבחדר א' לקבעה בחדר ב', והיות שהיא חדשה לסף זה, צריכה ברכה.
שאלה שניה:
אם כן, כאשר אני אעזוב את הדירה האם אני צריך להחזיר את המזוזות למקומם הגבוה כפי שהיו בתחילה כאשר שכרתי את הדירה?
תשובה:
לא, אינך צריך להחזירה למקומה הראשון, אלא [הגם שאסור לך להוריד את המזוזות, כי אסור להשאיר בית ללא מזוזות, וקל וחומר שהמזוזות היו שם לפני שנכנסת לדירה, ואינם שלך] אתה יכול להשאירם כפי שקבעת אותם, ואינך חייב להתקין את המקום, כי הם קבועות בכשרות. דבר זה נכון - גם אם אתה בטוח שבעל הבית הראשון ישוב לביתו, כי זה מצוה שלו ועליו האחריות והזכות בכך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה