יום חמישי, 20 בפברואר 2014

האם החי"ת כשר לדעת שו"ע אדמו"ר?

לדעת שו"ע אדמו"ר הזקן (סימן לו, אות ח) האות חי"ת היא מורכבת משתי זייני"ן העומדין זו ליד זו בסמיכות, ואם שינה צורת הזייני"ן להרחיקן זו מזו (להרחיקן זו מזו על ידי גג חטוטרת רחבה) או שהגגות היו כעין של דלי"ת וכיו"ב, הרי זו פסולה, משום שאינה צורת חי"ת, עיין שם. פסק זה בנוי על המגן אברהם ותקון תפלין של ברוך שאמר (ומוזכר בב"י בא"ב השני באות כ"ף פשוטה).
אבל הנודע ביהודה (יו"ד סי' עד) וחבל אחרונים מכשירים, ואינן מחשיבים זה לשינוי גמור לפסול צורת האות.

בחיתי"ן שלפנינו אני מסתפק קצת, האם לדעת רבינו יש לפסול. הראשון גגה די רחב (וספק גדול אם לזיי"ן עצמה היתה כשרה), וכן בחי"ת השני יש לה גג שבור קצת וגבוה.
ונראה לי, דהיות שיש לנו ספק אם לדעת רבינו היא פסולה, ולכל הרבנים האחרים היא כשרה. לפחות נוכל לסמוך על דעתם ולתקנה בתפלין ומזוזה. כן נראה לי נכון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה