יום חמישי, 5 בינואר 2012

תגין גבוהים - בעייתיים

עזרא שלח  לי תצלום זה - וסימן חלק מהתגין. לדעתי הם בעייתיים [גם חלק מהתגין שלא סימן].
[ניתן להקיש על התמונה לשם הגדלה]

התג הראשון בה"א של השם, לכאורה היה מועיל שאלת תינוק, אמנם אני מסתפק מאוד בתג כל כך גדול שהרי הדלי"ת שבה [וכן הדלי"ת של ועבדתם] הוא ממש כלמ"ד.
יש גם בעיות בתגי הבי"ת ועוד אותיות שהוא לא סימן - כדאי ליכנס להגדלה ולראות.
בנוגע לתג הגדול על הקו"ף הוא עלול להדמות ללמ"ד, אך לזה ודאי מועיל שאלת תינוק.

הנני מעתיק מבלוג שהעליתי על The Sta"m Forum לאחרונה.

בתמונה הראשונה [משמאל] יש לקו"ף תג עבה בשמאל, הרב שמאי גרוס שליט"א חיוה דעתו שזה פסול, משום שנעשה למ"ד. נראה לדעתי שהוא צודק בזה, משום שלדעת אדמו"ר הזקן בסי' לו באות למ"ד צורה שלימה של הוי"ו (על ראש הלמ"ד) הכולל ראשו של הוי"ו אינו אלא לכתחילה ואינו מעכב. וא"כ לכאורה אם נסתכל על גוף הקו"ף הוא למ"ד מושלם, וכמו בתמונה השניה שהקו"ף ודאי פסול ולא מהני שאלת תינוק, כי יש כאן שינוי גמור בצורת האות, כי גופה למ"ד ממש. אם כן אינו יכול למ"ד כשר [בגלל רגל הקו"ף] וכן אינו יכול להיות קו"ף כשר [בגלל צורת הלמ"ד].
אבל מי שיסבור שראש הוי"ו בלמ"ד מעכב, א"כ גם גוף הקו"ף [בתמונה הראשונה] לא נשתנה לגמרי ללמ"ד כשר, א"כ מועיל שאלת תינוק. 

אני חושב שיש כאן שני גדרים:
א. שינוי גמור בצורת האות לא מועיל שאלת תינוק, כי [כידוע] כל היכא שברור לנו שאין לאות צורתה לא מהני תינוק, וכאשר גוף הקו"ף נשתנה ללמ"ד זהו שינוי גמור. [על כן אני מסתפק בה"א ודלי"ת שעזרא שלח].
ב. תג גדול שרק עלול לגרום לביטול ושינוי - בזה מהני שאלת תינוק, ולכן אם לא היה גוף הקו"ף ממש למ"ד כשר, ממילא יש כאן רק שאלה על שינוי הקו"ף ומועיל תינוק.

הוספה: הרב שמאי גרוס שליט"א נשאל [תשובתו הובאה בפורום באנגלית] על התגין המסומנות במזוזה והוא הכשיר את כולם כולל התג הגדול בשם הוי', ורק על תג הבי"ת [בשדך] אמר שהיא שאלת תינוק.
ולענ"ד צריך [לכל הפחות] לשאול תינוק על הדלי"ת והה"א.

הוספה נוספת: כמו כן יש לומר דלפי משמעות המשנה ברורה במשנת סופרים אות למ"ד, מושב בלמ"ד מעכב בה, אם כן הדלי"ת וה"א שאין להם מושב שוב אינם למדי"ם כשרים ומהני שאלת תינוק. אבל נראה שלדעת אדמו"ר הזקן אין המושב מעכב בלמ"ד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה