יום שבת, 24 בנובמבר 2012

מזוזה בפתח חירום

פתח חירום עם דלת שהיא בדרך כלל סגורה ונעולה, ויותר מזה אי אפשר כלל ליכנס בה מבחוץ, כי אין לה ידית כלל מבחוץ, אלא רק אפשר לצאת ממנה מתוך הבנין - פשוט שפטור ממזוזה (וכ"כ חובת הדר עמ' מט הערה ד).
אמנם אם נהגו להשאיר דלת זו פתוחה מפעם לפעם [לא למקרי חירום, אלא לצרכים רגילים] נראה שצריך לקבוע שם מזוזה על צד ימין של הכניסה מבחוץ "ימין ביאה" לתוך הבית, אע"פ שהדלת נפתחת [והיכר ציר לצד] החוצה. כי אין דין היכר ציר כלל בפתח חיצון הפונה לרשות הרבים או כלפי חוץ לבית.

אמנם נראה לי שראוי לקבוע מזוזה בפתח זו בלי ברכה, כי יש לי ספק האם שער זה יש לו דלת החייבת במזוזה, כי השער וכן הדלת בנויים ועשויים במיוחד למצב פטור [חירום] כנ"ל, והרי פתח שלא נעשה מתחילה עבור כניסה ויציאה אלא למטרה אחרת, פטור, כמבואר בגמרא (יומא יא ע"א הנהו חיזוק לתקרה כו') וברמב"ם בדין אכסדרה. 
ועוד נראה לי ע"פ המבואר באחרונים (ראה ספר פתחי שערים סימן רפו סעיף יז-יח ס"ק ריב) פתח שנעשה ליציאה לבד [ולא לכניסה] פטור לגמרי ממזוזה, א"כ פתח זה שנעשה על מנת יציאה לבדה פטור. ואע"פ שעכשיו פתחו הדלת מבפנים כדי לאפשר לאנשים שיכנסו גם לא במצב חירום, מ"מ אין דלת זה נחשבת לדלת של חיוב בשום ענין. ולרמב"ם פתח שאין בו דלת פטור, על כן אין לברך על קביעת מזוזה בפתח זה.

ראה על דרך זה מה שביארתי לענין "היכר ציר בדלת ממ"ד" (ינואר 16 2012 - אין לינק), ואותו ענין במאמר שני פורום לנושאי סת"ם: שאלה אחת ותגובות שקיבלתי מפורום השלוחים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה