יום שישי, 30 בנובמבר 2012

צורת ראש ימין של צד"י בכתב אר"י

הצד"י פשוטה שבתמונה ראש ימין הפוך כבכתב האר"י, אבל משופע אלכסוני כלפי מטה. הגם שדבר זה כשר, נראה לי שאינו נכון לכתחילה.
שמעתי מחכם אחד שיש טעם הגון לעשות ראש ימין בצד"י בכתב האר"י נטויה אלכסונית, כמבואר בבית יוסף באות טי"ת שהטעם שראשי ימין בטי"ת, עי"ן צד"י ושי"ן, אינם ישרים [עם השרטוט] אלא או עגול כטי"ת, או פניהם אלכסוני כלפי מעלה, כדי שלא יהיו ראויים להושיב עליהן תגין. ולכן עושין ראש ימין בצד"י בכל הכתבים [ב"י ואר"י] שפניה כלפי מעלה, אלא מחליפים מקום דיבוק היו"ד לגוף, מצד ימין של היו"ד לצד שמאל.

והנה מזה נשתרש עוד מנהג בכתב האר"י היום, שאע"פ שעושין ראשי שמאל בעי"ן ושי"ן כעין וי"ו ולא כזיי"ן [כבתב הב"י] מ"מ ראשי ימין שלהן עושין היו"דין הפוכין מעט כלפי מעלה מטעם המבואר בב"י הנ"ל.

אמנם בשו"ע רבינו מבואר [ע"פ לשון המשנת חסידים] שכל הקוין בעי"ן ושי"ן יהיו כווי"ן ישרות. פירוש ישרות עם השירטוט.
על כרחך שבכתב האר"י אינו חושש למה שכתב הב"י שלא יהא ראשי ימין ראויים לתגין. ואין צורך לשנות הראש שלא יהא ראוי לתגין.
וכמו כן ביו"ד הפוכה שבצד"י אין טעם לפי האר"י לשפעו אלכסונית, אלא היא צ"ל שוה לשירטוט, כמו כל ראשי [גגי] האותיות (פרט להיכן שמבואר אחרת, כגון יו"ד העליונה שבאל"ף).

וכן נהגו כל סופרים ישנים שראיתי. הנני מעתיק לדוגמא תמונת הצד"י מכתב יד קודש ר' משה מפשעוארסק ור' אפרים סופר. היו"ד אינה נטויה אלא ישרה עם השירטוט. וכן נכון לעשות בכתב האר"י.

כתב ידו של הרב הקדוש ר' אפרים סופר מבראד:
מי שרוצה לראות עוד דוגמאות מכתב ידו, ניתן למצוא תחת כותרת תויות "פרשיות ר' אפרים סופר"

צד"י כפופה ופשוטה ראש ימין שוה לשירטוט.
טי"ת ראש ימין כפוף כמבואר בב"י.
עי"ן ושי"ן ראשי ימין שוים לשירטוט כמבואר בשו"ע רבינו ע"פ האר"י.

דוגמאות מכתב ידו של הרב הקדוש ר' משה מפשעוארסק
מי שרוצה לראות עוד דוגמאות מכתב ידו ראה: פרשיות של הרב הקדוש ר' משה מפשעוארסק

ראש ימין של הצד"י למעלה ישרה עם השירטוט, אלא שכלפי מטה יש לה בליטה מועטת. ועכ"פ אינה משופעת הרבה.
ראשי ימין בשי"ן ועי"ן נראה שאינו מקפיד חלקם/פעמים מעט בנטיה כלפי מעלה [כעין המבואר בב"י, ובפרט ראש אמצעי של השי"ן] ופעמים ישרות עם השירטוט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה