יום שבת, 25 באוקטובר 2014

פתח בין חדר קטן לגדול ואין בו צורת פתח שלימה

נשאלתי על פתח לחדר קטן ששיעורו פחות מד' על ד' אמות הפתוח מחדר גדול. הכניסה היא רק מצד חדר הגדול, כי אין יציאה מחדר הקטן החוצה. הפתח שביניהם אין בו דלת ואין בו מזוזת סף ימנית כלל, אלא רק מזוזת סף שמאלית. האם יש סברא לקבוע מזוזה על סף שמאל של הפתח - ככניסה לחדר הגדול?
זו צורתה:
א.  יש ג' טעמים לפטור פתח זה ממזוזה: א) אין בו דלת, ולרמב"ם כל פתח שאין בו דלת פטור. ב) אין לו סף ימין ופטור לכל הדיעות, לדעת הרמב"ם ושו"ע כל שאין לפתח ב' מזוזות סף מב' צידיה פטור, ולרא"ש אם יש לו מזוזת סף ימין לבד חייבת, אך במזוזת סף שמאלית לבדה פטור. נמצא פתח זה פטור לכו"ע כי אין לו מזוזות סף מימין. ג) החדר קטן ואין בו שיעור ד' על ד' אמות.
ב.  הנה נחלקו האחרונים בחדר קטן הפתוח לחדר גדול, האם יש לפטור משום שאין בו שיעור. סברת הרבה אחרונים דלא פטרו חז"ל בית שאין בו דע"ד, אלא כאשר זה שיעור כל הבית. אך בית שיש בו שיעור דע"ד בחדר גדול, גם חדר קטן המחובר לו שאין בו שיעור חייב בגלל החדרים הגדולים, כי גם הוא חלק מדיור הבית (עיין רעק"א ופתחי תשובה יו"ד סימן רפו, קיצור שו"ע סימן יא בהערות לחם הפנים ומסגרת השלחן).
והנה בסברת המחייבים יש ב' טעמים. א. דיש חיוב על חדר זה כמו כל חדר אחר בבית, כי הוא חלק מכלל הדיור. ב. אין חיוב בעצם על חדר זה, אלא החיוב הוא משום דפתח זה הוא פתח של חדר הגדול. ונפקא מינה ביניהם, האם קובעים את המזוזה על צד ימין של הכניסה לחדר הקטן, או לצד ימין של הכניסה לחדר הגדול.
ג.  הנה אם באנו במקרה זה לחייב משום פתח הגדול, נמצא שיש לפתח זה מזוזת סף ימין לצד כניסה [לבא מחדר הקטן] לגדול, וחייב לפי הרא"ש הנ"ל כאשר יש מזוזת סף ימני.
אמנם יש לדון כאן, דלכאורה [אם אנו שואלים באיזה צד לקבוע את המזוזה] הרי הולכים אחר ימין ביאה מבחוץ. שהרי דרך לבוא רק מצד חדר הגדול, כי א"א לבוא מצד החדר הקטן כי הוא סתום. וא"כ על כרחך דרך הכניסה מהחוץ לפנים, ונמצא מוכרח שהוא פתח לקטן ואין בו מזוזת סף ימין כלל.
ד.  אמנם לאידך אנו רואים בחז"ל שאין הולכים אחר היכר ימין [רק בין מקום חיוב למקום חיוב שני, ולא] בין מקום פטור לחיוב, אלא לעולם צד החיוב הוא עיקר. וכמו"כ מנהג חב"ד שהולכים אחר היכר ציר בכל הפתחים שבתוך הבית אע"פ שהוא נגד ימין כניסה וביאה, כגון חדר סתום שאין לו מוצא ואי אפשר לבוא לתוכו רק דרך אותו הפתח, אעפ"כ קובעים ע"פ היכר ציר [אם הדלת נפתחת החוצה מהחדר] לצד יציאה מהחדר.
וכמו כן כאן יש לומר דהיות שחדר הפנימי הקטן הוא פטור בעצם, ורק יש כאן צד לחשוב פתח זה של חדר הגדול, א"כ יש סברא לקבעו על סף שמאל של [כניסה ל]חדר הקטן, שהוא סף ימין של כניסה לחדר הגדול.
כל זה בגדר הידור וחומרא, אבל שורת הדין שאין כאן חיוב כלל - על פי ג' טעמי הפטור שהזכרתי תחילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה