יום ראשון, 19 באוקטובר 2014

צורת הפ"א - עיוותים מודרניים

דבר מפורסם שהצורה של האות פ"א שכותבים היום בכתב אשכנז, אינה צורתה הנכונה של האות לפי המסורת [אלא המצאה של בעל 'כתיבה תמה' לפני כמאה וחמישים שנה. והיה טעמו שעקב הפ"א האשכנזי היא אות שבורה ולדעתו פסול, ולכן כדי לקיים דברי הב"י שיש בחלל הפ"א צורת בי"ת בלבן, המציא תמונה חדשה לאות הפ"א - שהגב חלק מבחוץ (כעין פ"א ספרדי) ואילו מבפנים הוסיף בשתי שלישים העליונים קו עובי פנימי כדי להניח מקום בלבן צורת בי"ת], וכבר האריכו בזה רבים בכל צדדי הענין. ראה לדוגמא מאמרו של הרב גרינפלד
http://theworldofstam.blogspot.co.il/2012/04/blog-post.html
תמונת פ"א מודרנית (הקו הפנימי הנוסף הבא לייצר את צורת הבי"ת מאוד עדינה): 
ישנם באמת שתי תמונות לפ"א.
תמונת פ"א הספרדי שגופה כ"ף חלקה ללא שבירה כלל (התמונה שלמטה אינו מאה אחוז נכון בכתב ספרד - לסופר זה יצא [או בכוונה] צורה יפה של בי"ת בחלל): 
פ"א של כתב אשכנז המתואר בב"י - את הגב יעשה במשיכה של הקולמוס לאחור כדי שישאר בחלל צורת הבי"ת. (הדוגמא למטה מבטא רק את משיכת ושבירת הגב - ולא את שאר הפרטים בפ"א או בכתב בכלל):
והנה מהמצאתו של בעל הכתיבה תמה, נולדו עיוותים חדשים בפ"א. סופרים שאינם מדקדקים כלל בצורת האות עושים מעין קו פנימי, עם עיוותים שכבר אין להם שום הבנה בצורת האות עצמה. להלן דוגמאות:
מהכרח עשיית "קו פנימי" הנ"ל, כביכול כחלק מ'עצם צורת הפ"א החדשה' - כבר עושים את מילוי הקו בלי שום קשר לסיבה והתוצאה הנחוצה [לייצר בי"ת בלבן]. והנה לפנינו שתי דוגמאות. בתמונה שלמעלה, קוביה קטנה בחלל הפ"א ללא שום תועלת. [דרך אגב: העיי"ן שתחתיו קו אחד אלכסון ללא שבירה - וזו טעות נוספת כנתבאר בבלוג הקודם]
בתמונה שלמטה: אמנם נוצר בי"ת, אך המילוי תופס חצי מגג האות, דבר מוגזם. כי הסופר חושב שקו-המלוי הוא חלק מעצם צורת האות, והוא רק העבה קצת חלק מסויים מהאות!
עיוות נוסף, ויותר גרוע מהקודם, הוספת קו בתוך חלל הפ"א כחיקוי של קו המילוי הנ"ל, אבל היא נפרדת מהגב, וזה דבר שמתחיל לייצר שינוי בתמונת האות, שיש בה שתי נקודות פנימיות:
בתמונה שלמעלה: תוספת קו חיקוי בחלל הפ"א, אמנם הוא מייצר בי"ת בלבן. אך אין זה חלק מגב האות, אלא תוספת שבודאי לא הוזכר בב"י, וחידוש ושינוי מהמסורת.
דלי"ת רבתי המסומנת - יש בה בליטה מוגזמת ברגל - אולי קצת שינוי צורה.
גימ"ל - רגל מעוותת, קו דק ללא עובי כשיעור רגל בולטת כלפי מעלה!
שוב קו מילוי הפ"א אינו נכון, אלא תוספת קו אלכסונית לתוך חללה כדי לייצר בי"ת.
רי"ש ודלי"ת המסומנות שאלות תינוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה