יום שבת, 8 בספטמבר 2012

שֵם קונה מקומו בקלף

שאלה:  סופר כתב פרשת והיה אם שמע ונלחץ בשורה אחרונה ולא היה לו כלל מקום לכתוב "על הארץ" ועל כן מחק כמה מלים בשורה והיות שכתוב שָם שֵם ה' נתן לקולף מומחה שיקלפנו, ואח"כ כתב הסופר על מקום המחק והקילוף והשלים את הפרשה.
א.  האם היה מותר לקלף השם עבור הצלת הפרשה?
ב.  לאחר שכבר עשה זה וכתב תיבת חול על מקום שמקודם היה כתוב שָם שֵם ה', האם זה כשר?

תשובה:  לענין השאלה הראשונה נראה שלא היה רשות ביד הסופר לקלף שם שנכתב בקדושה במקומו ללא טעות. ואע"פ שהפרשה תלך לגניזה כולל כמה שמות, מ"מ אין רשות לקלף על מנת לגנוז שם בשביל הצלת יריעה או פרשה. דבר זה מבואר בפוסקים (ראה קסת הסופר סימן ח סעיף יא). אמנם בביאור הסופר (שם סעיף יא ד"ה אסור) כ' בשם קול יעקב דנהגו לקלף שם אף רק להכשיר ולהציל יריעה או פרשה. וממילא יש למקילים על מה לסמוך.
וכן לענין השאלה השניה כתבו האחרונים (קסת הסופר שם סעיף יא, וכן הסכמת רוב האחרונים ובכללם אדמו"ר הצ"צ בשו"ת יו"ד סי' רעו) דאסור לכתוב על מקום הקילוף תיבת חול, דשם קונה [כלומר מקדש] את מקומו [ואסור להורידו לקדושת תיבת חול].
וכתב במשנת הסופר שם (ס"ק מה) דכן המנהג, ואין להורות היתר בדבר זה. אמנם בביאור הסופר (שם ד"ה אסור לכתוב) דסברת הקול יעקב ומנהג בגדאד להקל גם בענין האחרון.
עכ"פ לכתחילה בודאי היה אסור לעשות שתי הדברים.
ולענין דיעבד, נראה לי דאם היה שוגג שלא ידע שיש בדבר איסור, נראה דהפרשה כשרה לאחר המעשה. אך אם הזיד לעשות הדבר, נראה לי דאין להשתמש בפרשה זו, על פי דברי החתם סופר (שו"ת יו"ד סי' רעט, מובא בפ"ת יו"ד סי' רצ סק"ד) דס"ת שנעשה בו עבירה [בתיקון הכשרו] אין לקרוא בו.

4 תגובות:

  1. מה טעמו של חת"ס? לכאורה גם אם אדם מחק שם קודש ח"ו אמנם עשה איסור חמור בגברא אבל מניין לנו לפסול את החפצא? אודה מראש על תשובת הרב

    השבמחק
    תשובות
    1. כמדומה לי שהחתם סופר שם כתב שזה מצוה הבאה בעבירה. אמנם מצד גדרי ההלכה צ"ע אם יש בתיקון בפסול בס"ת גדר מהב"ע - אבל דברי החת"ס ראויים, מעין קנס למזיד לעבור על דברי חכמים.

      מחק
  2. ישר כח,
    באותו עניין מה דעת הרב על זה שהעולם נוהגים לקלוף ע"י אומן ספרדי?
    מה לגבי דין הורדה בקדושה, אם נעשה הורדה בקדושה כגון חתכו את הגליונות כדי לקצר הספר וכדו' גם כאן נגיד שלא לקרוא בספר הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. בנוגע לשאלה הראשונה "הכסף יענה את הכל"!!

      בנוגע להורדה הרי על זה נידון תשובת החת"ס, אלא שבתשו' חת"ס מדבר שחתכו גליונות כדי לעשות טלאי שהונח בספר, אך אם חתכו גליונות בלבד הגם שהורידום ועשו עבירה, אבל גוף הספר שנשאר אין בו עבירה - ומה יהא הבעיה בו?

      מחק