יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

מרפסת קטנה שבה סוכה, לענין קביעת מזוזה בערב החג

ערב חג הסוכות
 
שאלה:  יש לי מרפסת קטנה שאני משתמש בו לתליית כביסה ואין בו שיעור ד' אמות על ד' אמות. היציאה למרפסת זו היא מחדר שינה, ויש בפתח דלת והיכר ציר שלו לתוך הבית (חדר שינה הנ"ל).
במרפסת זו בניתי סוכה, וכעת שמתי לב שאין על הפתח מזוזה. האם אני צריך לקבוע מזוזה היום [ואם לא אצליח לעשות כן, בחול המועד?] לכיוון כניסה לבית, או שמא משום שאני משתמש בו בעיקר להכנס לסוכה פתח זה פטור ממזוזה כל שבעת ימי החג. ואני יכול [או רצוי, או חייב] לדחות קביעת המזוזה עד אחר החג?
 
תשובה:  פתח זה חייב במזוזה משום חדר השינה על פי מנהג חב"ד שהיכר ציר הוא לתוך החדר, וחדר שינה הוא מקום מגורים של קבע כל השנה, ואם כן אין זה משנה מאומה מה שבנית במרפסת סוכה. ואם לא תצליח לקבוע מזוזה היום, עליך לקבעה בברכה בהקדם אפילו בחול המועד של החג.
 
(יש להעיר - לפי מנהג אחרים שלא הולכים אחר היכר ציר וקובעים במרפסת כזו, את המזוזה לכיוון הכניסה למרפסת. אכן צריך לדחות את קביעת המזוזה לימין כניסה למרפסת עד אחר החג, שהרי בחג עיקרו הוא סוכה שפטור ממזוזה. ואפילו לסברת המחייבים חדר דירה של כל השנה שרק הסיר את התקרה כדי לסככה בסכך לכבוד חג הסוכות כי נשאר בחיובו גם בשבעת ימי החג [ראה פורום לנושאי סת"ם: חיוב מזוזה בסוכה] מ"מ נראה שמרפסת זו שהיא טפלה לבית שהרי אין בה שיעור ד' אמות על ד' אמות להתחייב מצד עצמה [ומה שחייבת במזוזה, היא מצד שמצורפת לבית], כו"ע מודים שבחג הסוכות שבנה בה סוכה, הסוכה עיקר ופטורה כל שבעת ימי החג. ולענ"ד גם בערב החג עצמו פטור, כי כבר בנה שם סוכה ועיקר דירת המרפסת כעת היא הסוכה שמתכונן לדור שם בחג).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה