ר' שמואל כהן שואל:
האם כלל הוא בצורת היו״ד תמיד - שכל עוד רגל ימין ארוך יותר מעוקץ שמאל אפילו במשהו לבד - זו צורת יו״ד, ואין בה שאלת חי״ת. או שמא אין כלל זה בדוקא?
דוגמאות לשאלה:
א. יו"ד זו שאלת תינוק כי דומה מעט לחי"ת קטנה. ואע"פ שעוקץ שמאל קצר מעט מרגל ימין, מ"מ מתדמה מעט לחי"ת בגלל צורתה הכללית [רוחב גגה] של האות.
ב. יו"ד הראשונה בביתך - שאלת תינוק כנ"ל. יו"ד שניה בניכם - ברור שהיא יו"ד.
ג. יו"ד כשרה. אינה דומה כלל לחי"ת, בגלל צורת גופה הכללית ועוקצה השמאלית קצרה מרגל ימין.
ד. יו"ד ראשונה ונתתי כשרה כנ"ל. יו"ד שניה ותירשך שאלה כנ"ל.
ה. היו"ד המסומנת - עוקצה ארוכה אך רגל ימין שבה ארוך הרבה יותר וגם כפוף היטיב, ואינה דומה כלל לחי"ת.
לסיכום: הכלל הזה נאמר כאשר צורת גוף היו"ד דקה מעט, או יש בה כפיפת רגל ימין היטב. אך כאשר הגג רחב מעט והרגליים יורדות ביושר יתכן דמיון לחי"ת קטנה אע"פ שירך ימין ארוכה מעוקץ שמאל.
דוגמאות לשאלה:
א. יו"ד זו שאלת תינוק כי דומה מעט לחי"ת קטנה. ואע"פ שעוקץ שמאל קצר מעט מרגל ימין, מ"מ מתדמה מעט לחי"ת בגלל צורתה הכללית [רוחב גגה] של האות.
ב. יו"ד הראשונה בביתך - שאלת תינוק כנ"ל. יו"ד שניה בניכם - ברור שהיא יו"ד.
ג. יו"ד כשרה. אינה דומה כלל לחי"ת, בגלל צורת גופה הכללית ועוקצה השמאלית קצרה מרגל ימין.
ד. יו"ד ראשונה ונתתי כשרה כנ"ל. יו"ד שניה ותירשך שאלה כנ"ל.
ה. היו"ד המסומנת - עוקצה ארוכה אך רגל ימין שבה ארוך הרבה יותר וגם כפוף היטיב, ואינה דומה כלל לחי"ת.
לסיכום: הכלל הזה נאמר כאשר צורת גוף היו"ד דקה מעט, או יש בה כפיפת רגל ימין היטב. אך כאשר הגג רחב מעט והרגליים יורדות ביושר יתכן דמיון לחי"ת קטנה אע"פ שירך ימין ארוכה מעוקץ שמאל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה