יום ראשון, 6 במאי 2012

קו משוך בשוה

נטף דיו על היו"ד העליונה שבאל"ף בתפלין -
האם היו"ד הזה הוא קו משוך בשוה? כשר או פסול?
האם מותר לתקנו, ואם מותר לתקנו האם זה יהא מהודר או לא?

יו"ד זו היא קו משוך בשוה ופסול, כי רוב רובו של היו"ד נוגע לגג, והרי זה נגיעת כל הנקודה [היו"ד] לגוף האות. ולא מועיל מה שמעט מאוד - רק הקוץ התחתון בולט שמאלה, כי עיקר הנקודה כולה דבוקה לגג.
ואין חילוק אם זה קרה בעת הכתיבה או אחר כך, בכל מקרה יש כאן פסול בצורת האות.

לענין תיקון בתפלין ע"י הוספת דיו לצד שמאל והרחבת ראש היו"ד [כי תיקון בגרירת הדיו העודף, פסול משום חק תוכות כמפורש בשו"ע] - האם יש בתיקון זה פסול שלא כסדרן -  נחלקו האחרונים בדבר, דעת הפרי מגדים [וכן פסק במשנה ברורה] שתיקון היו"ד ע"י המשכת גופו שמאלה, כדי שישאר החיבור [העבה] רק כעין יו"ד האל"ף, הוי זה כתיבה שלא כסדרן [וכל מה שכתוב אחר האל"ף הזה בתפלין הוא פסול משום כתיבה שלא כסדרן]. אמנם דעת המקדש מעט נוטה שתיקון זה אינו פסול משום שלא כסדרן, וכן דעת הצמח צדק בשו"ת אורח חיים שלו.

לכן לאנ"ש שסומכים על דעת רבותינו נשיאנו מותר לתקן בכתיבה כנ"ל. אך נראה פשוט שאי אפשר לקרוא לאל"ף זו אחר התיקון - מהודר, מאחר שלפי הפמ"ג ומ"ב הרי זה פסול משום שלא כסדרן.

לכבוד הרב עזרא שיחיה,
נראה לי שדברי המשנה ברורה שלא גרע אם נתעבה הירך מעט - מיירי באופן כזה [ציור הבא] דוקא, הגם כי הרגל [ירך היו"ד נתעבה] מכל מקום עדיין ניכר היטב צורת הראש וגוף היו"ד כנקודה נפרדת מקו האל"ף. וזו כשרה.

6 תגובות:

  1. הנני ממש מבקש סליחתך, אבל הענין הזה עדיין מאד מוזר אצלי
    המשך היוד, למרות שנראה כעין קוץ קטן, מדוע לא יחשב כרוש
    ובאם סברתך לפסןל כי הרוב דבוק בראש, והרי זה בגדר "נגעו בגוף האות יותר ממקום דיבוקם" עיין במ"ב ס"ק צ' שלא מזיק אם נתעבה הקו מעט
    והרי אין שיעור לעובי האות, וא"כ גם, כמה צריך להימשך בשביל להחשב כראש?

    השבמחק
  2. לכבוד עזרא,
    לא שייך כאן כלל הענין דאין שיעור לעובי האות. והרי רוב הגוף דבוק לקו, וא"כ אין נקודה כשרה. ומה שיוצא מעט הקוצים הוא טפל לעיקר הגוף, וא"א להחשיב הטפל [הקוץ] לעיקר, והעיקר [הראש] לטפל שיהא [כל העובי] רק ירך האות.
    זה אותו ענין שהיה לנו לעיל בנושא "בעיה ביו"ד" (מרץ 25) שגם שם התווכחת עמי, שלא איכפת לך שהגוף יהא מזער והרגל ימין כמעט בולע כל הגוף, עיין שם ודו"ק שזה אותו ענין.

    השבמחק
  3. בדיוק
    אכן חשבתי גם ע״ז
    אם אתם מרשים, רציתי להראות שתי הדוגמאות למשמרת סת״ ם לראות, בסקרנות, מה הם אומרים

    השבמחק
    תשובות
    1. בודאי תראה להם, ואנא תפרסם מה הם אומרים על שתי התמונות.

      מחק
  4. סליחה גם בתמונה הראשונה אם מסתכלים טוב רואים שאין רק הקוץ שבולט אלא גם קצת מהאות עצמה אז למה לא להקל

    השבמחק
    תשובות
    1. עיקר הנקודה דבוק, המשהו שבולט ליד הקוץ הוא זעיר ביותר ואי אפשר להחשיב את זה ראש היו"ד ביחס לעובי הירך שהוא עבה כל כך.

      מחק