יום שלישי, 19 ביוני 2012

ספק בהבנת לשון שו"ע הרב

צריך עיון וביאור בהבנת לשון שו"ע רבינו (סי' לב סעיף לא):
הכתיבה צריכה להיות לשמה .. והאזכרות צריך לכתבן לשם קדושתן ..
וצריך שיאמר בפיו בהתחלת הכתיבה אני כותב פרשיות אלו לשם קדושת תפלין ומלבד זה בכל פעם שכותב אזכרה צריך שיאמר שכותבה לשם קדושת ה' ואם לא אמר כן בפירוש בכתיבת האזכרות אלא חושב כן בלבו כשרות בדיעבד הואיל והוציא בתחילת הכתיבה בפיו שכותבן לשמן אבל אם לא הוציא מפיו בתחלת הכתיבה יש להחמיר בשל תורה ולפסול אפילו בדיעבד אע"פ שחישב בלבו. עכ"ל.
מה פירוש "הואיל והוציא בתחילת הכתיבה בפיו שכותבן לשמן" - שהוציא מפיו בתחילת הכתיבה שכותב התפלין לשם קדושת תפלין, או שהוציא בפיו בתחילת הכתיבה "שכותב כל האזכרות שבה לשם קדושת ה'"?
לשון רבינו כאן עמום, שהרי לא הזכיר כלל [אפילו ש]טוב לומר בתחילת הכתיבה "וכל האזכרות שבה אני כותב לשם קדושתן", וקשה לומר שרבינו סומך על דבר שלא הזכיר. אם כן כוונתו שהוציא בפיו שכותב התפלין לשם קדושת תפלין, ולא הזכיר הסופר כלל בפירוש בפיו קידוש האזכרות, ואעפ"כ סגי בקדשן במחשבה הואיל והוציא קדושת תפלין בפיו.
אבל קשה להבין מכיון שיש קדושה נפרדת/מיוחדת של האזכרות (מקדושת התפלין), א"כ מה מועיל מה שהזכיר בפיו קדושת התפלין, הרי אזכרות שבה לא כתבן לשמן [כלומר לקדושתם המיוחדת כשמות קודש].
גם המשך לשון רבינו "אבל אם לא הוציא מפיו בתחלת הכתיבה יש להחמיר בשל תורה ולפסול אפילו בדיעבד אע"פ שחישב בלבו" –  אם כוונתו שלא הוציא כלום [שלא קידש התפלין עצמן] בפיו, הרי פשיטא שפסול (לא בגלל השמות) אלא בגלל שלא קידש התפלין עצמן, וכבר הזכיר פסול זה קודם.
לכן קצת יותר מסתבר לפרש "הואיל והוציא בתחילת הכתיבה בפיו שכותבן לשמן" כלומר שכותבן את השמות לקדושתן. הגם שיש בזה דוחק כנ"ל שלא הזכיר רבינו דבר זה מקודם, וכן הלשון "הואיל" ולא "אם" דהיה פירושו – על תנאי שהוציא בפיו גם קדושת האזכרות מתחילה.
לשון רבינו לקוח מלשון השו"ע ורמ"א או"ח סי' לב סעיף יט, וגם לשון הרמ"א עמום קצת כנ"ל. וכל האחרונים פירשו דבריו, שהואיל והוציא קדושת התפלין בפיו מהני בדיעבד גם לאזכרות אע"פ שלא הזכירן בפירוש מעולם, אם חישב בלבו לקדשם בעת כתיבתן. כ"כ במשנה ברורה ס"ק צח, ובקול יעקב (סי' רעד סק"ב) וכתב שכן גם כוונת רבינו, וכ"כ במשנת הסופר (סימן י ס"ק ט) ושכן כוונת רבינו.

חזרתי בי ופירשתי לשון שו"ע רבינו כהבנת כל האחרונים, ראה פורום לנושאי סת"ם: כתיבה לשמה, קידוש האזכרות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה