יום שלישי, 12 ביוני 2012

עיבוד קלף לשם קדושה פרטית

יש אומרים שניתן לדייק מלשונו של אלטער רבי בשו"ע שרצוי לומר בזמן העיבוד עורות לשם קדושת או ס"ת או תפילין או מזוזה.
כלומר שעל אף שלשם ס"ת מועיל לכל מ"מ יש ענין לעבד קלף לשם קדושה מיוחדת.
מה דעת הרב?

4 תגובות:

  1. אני לא יודע היאך יש לדייק כן מלשון שו"ע רבינו.
    ולכאורה מצד הסברא איזה יש תועלת בזה, שהרי בקדושת ס"ת כלול כל הקדושות הפחותות [תפלין, מזוזה], אם כן מה גרוע שמעבד לשם קדושת ס"ת.

    אמנם יש כאן ענין אחר שאולי לזה כוונתך - המעבדים את העורות "על תנאי" כלומר אם ירצו לקדושת ס"ת וכו' ואם ירצו לחול [כמבואר בשו"ע רבינו או"ח סי' מב].
    והנה אע"פ שמהני תנאי זה כמבואר בשוע"ר שם, מ"מ זה ענין הורדה בקדושה שלכן צריך תנאי. ולכן פשוט שהיה ראוי לעבד עורות לשם קדושת ס"ת [בלי תנאי] ויהא אסור לכתוב עליהם חולין. [כי בזה העורות נתעצמו בקדושת ס"ת].

    ומכאן להארה נוספת, שלכאורה אסור לכתוב עליהם מגילות, שהרי אין קדושת המגילה מן התורה [שהרי כל כולה כתובים ודברי נביאים וקבלה, ולא דיני תורה עצמה] וא"כ מדין תורה [לכאורה] מגילה הרי זו חול ויש כאן הורדה, שאסור לעשות כן אלא אם כן עיבד העורות על תנאי, והתנאי מהני להתיר לכתוב עליהם חולין כל שכן מגילות. ועדיין יש לעיין בזה.

    השבמחק
  2. אולי בגלל ששו"ע מדגיש בסוף ס"ק (כמו בתחילתו) "או תפילין או מזוזה". כי לכאורה היה מספיק לומר שטוב להוציא בפה ולא די במחשבה.

    השבמחק
  3. כבוד הרב! האם אפשר לפרט ענין אחרון לגבי קדושת המגילה? הרי כל השירים הם קודש ושיר השירים -קודש הקדושים. ואיך זה שאין בזה קדושה מין התורה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הרי אין קדושת המגילות מן התורה עצמה, שהרי אינם מצוות מן התורה.
      מגילת אסתר היא מצוה [וממילא קדושה] מדברי נביאים.
      ועד"ז שאר המגילות. ומה שאמרו בגמרא ששיר השירים קדש קדשים, כוונתם לענין קדושה רוחנית ואלקית, אך לא קדושת מצוות של התורה מדיני התורה עצמה.

      מחק