יום שני, 25 ביוני 2012

שתי שאלות בדיני סת"ם

א.  האם היום מותר לכתוב על יריעה של ס''ת מזוזה?
ב.  כתוב בקסת הסופר לגבי שם השם לא יכתוב את השם מיד לאחר שטבל את הקולמוס משום דחיישינן שמא יהיה עלי' ריבוי דיו. השאלה איך עושים כשצריך לכתוב ה' אלקינו ה', השם הראשון מובן אבל איך עושים בשביל אלקינו וה', האם כשאני טובל את הדיו אני מחפש אחר תג או אות שחסר דיו או טובל בדיו ומקדש וממשיך לכתוב את השמות הקדושים?
תשובה:
א.  אם לא כתבו כלום על היריעה של הספר תורה, מותר לכתוב עליה תפלין או מזוזה. אבל אם כתבו עליה לשם קדושת ס"ת אפילו אות אחת, אסור לכתוב על היריעה הזו שום דבר אחר חוץ מס"ת.
ב.  בנוגע לריבוי דיו, אם היה יכול לכתוב כל הג' שמות בטיבול אחת זה היה עדיף. אבל אני מניח שזה קשה לרוב הסופרים, ולכן רשאי לטבול הקולמוס בין כל שם ולנסותה בהוספת דיו של אות שיש מקודם או תיקון איזה תג, ואם זה א"א רשאי לכתוב בלי לנסותה, כי דין זה לנסות הקולמוס אינו דין גמור לעכב, אלא עצה טובה שלא יגרום קלקול לשמות בריבוי דיו.

2 תגובות:

  1. נ''ל שמי שלמד טוב להכין קולמוס יודע לכתבן בלא הפסק ואני נוהג כן בכל סוגי הכתבים ז''א אפילו כתב המיוחס שאני כותב יותר לאט
    ובנוגע לטבול ראיתי סופר שמשאיר מהתחלת המזוזה התגים של אות ש' רק של קבלה כי השלושה שהם מדינא עדיף לכתבן כסדרן ובמקרא שהוא צריך הוא טובל ומוסיף תג מה דעת הרב על זה

    השבמחק