יום שני, 2 ביולי 2012

דיו המחלחל מעבר לקלף

שאלה:  קלף שהוא דק מאוד בגלל מחיקה ואחר הכתיבה נראה הדיו מצד שני של הקלף, ולא נראה לעין שום נקב בקלף אבל כנראה חלחל הדיו לצד שני של הקלף, האם יש בזה פסול? ואם לא, האם צריך/יש אפשרות לתקן?

תשובה:  אמנם יש בקצת ספרים שכתבו דין כזה [מקורו מהירושלמי מגילה שאם דיו יוצאה מבין הנקבים הרי זה פוסל] שאם הדיו נראה בצד שני הרי זה נקב שפוסל. אמנם בפוסקים [טור שו"ע שוע"ר משנה ברורה וכו'] לא הזכירו פסול זה כלל, דנראה שהוא חלוק על פסק שלנו [ע"פ הבבלי] שהעיקר להכשיר כל שהנקב אינו מפסיק את הכתיבה, ואין נקב פוסל בכתב אלא א"כ נראה לעין [כמבואר בשו"ע רבינו לב סע' יז], אבל עצם יציאת דיו או חלחול הדיו דרך קלף דק לא נזכר פיסול כזה בפוסקים. ממילא פרשה זו כשרה. (וכן מבואר במשנת הסופר, בביאור הסופר עמ' קה ד"ה כשר, דכשר לכו"ע חלחול דיו ואין זה בסוג נקב. ודבריו מסתברים שהרי כל פסול נקב הוא משום חסרון היקף גויל ואנו רואים שהאות מוקפת גויל, ואיננו רואים בעינינו שום חסרון בקלף).

ולענין תיקון מאחר שהפרשה כשרה מעצם הדין אין צריך לתקן שום דבר. אמנם עצה טובה, כדאי לטלות קלף דק מתחתיו, כי הרבה פעמים נגרם מזה שיש דיו בצד שני של הקלף, שלאחר גלגול הפרשיות, נמרח ונדבק דיו על שאר הכתב ופוסלו. לכן עצה טובה לטלות קלף על מקום החלחול כדי שלא יגרום נזק לשאר הכתב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה