יום שני, 23 ביולי 2012

פתח שלא ניתן לקבוע את המזוזה בחלל

שאלה:  מצויים פתחים שאין אפשרות לקבוע מזוזה באויר החלל של הפתח כי המסגרת והדלת תואמים והדלת נסגרת לגמרי על כל עובי מזוזת המשקוף. היכן יש לקבוע את המזוזה?

תשובה:  העדיפות הראשונה היא לקדוח חור בעובי המסגרת במקום הראוי למזוזה [שליש העליון של הפתח, ויש להקפיד שלא תהא עומק החור טפח =8 ס"מ, אלא פחות] ולקבוע בה את המזוזה במקומה, אע"פ שאינה בולטת ונראית באויר הפתח.

אם אי אפשר לקיים אופן זה, מותר לקבוע את המזוזה לפני חלל הפתח מבחוץ, צמוד למקום סגירת הדלת. ויש להקפיד שתהא המזוזה תוך טפח לחלל אויר הפתח ולא ירחיקנה מהדלת טפח =8 ס"מ, כי אם הרחיקה טפח פסולה. ראה גם מה שכתבתי: קביעת מזוזה מחוץ לחלל הפתח  http://hebrewstam.blogspot.co.il/2012/01/blog-post_24.html

ואם אי אפשר בשום אופן לקבוע את המזוזה מבחוץ, בשעת הדחק יכול לקבעה מאחורי הדלת מבפנים, צמוד לחלל הפתח תוך טפח דוקא כנ"ל. [וצ"ע אם רשאי לברך באופן זה, דקביעה זו תלויה במח' הפוסקים ביו"ד סי' רפט האם היא כשרה, ולכאורה ספק ברכות להקל. ראה גם חובת הדר עמוד סח הערה ה].

2 תגובות:

  1. ב"ה
    כל מה שכתוב כאן לכאורה פשוט.
    נסתפקתי בעניין זה האם כשקובעים בחוץ יש לקבוע את המזוזה באלכסון, או (כפי שנראה לי יותר) שבמקרה כזה ל שייך אלכסון מכיון שאז תפנה המזוזה לאחד מהצדדים ולא לתוך הבית, וגם להרמ"א אולי עדיף במקרה זה לקובעה עומדת ישר.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מה שציינתי לראות "קביעת מזוזה מחוץ לחלל הפתח"

      מחק