יום חמישי, 5 ביולי 2012

מזוזה במרפסת קטנה שאינה מקורה

שאלה:  מרפסת קטנה [היוצאת מהבית] ואין בה שיעור ד' אמות על ד' אמות, ואין עליה תקרה. מה דינה לענין קביעת מזוזה? האם יש לצרף שתי טעמים לפטרה [כעין ספק ספיקא בדין]?

תשובה:  מצד שהיא קטנה שאין בה שיעור אין לפטור, כמבואר בפתחי תשובה (רפו ס"ק יא בשם חמודי דניאל) דכל שמצורף לבית גדול חל עליו חיוב.
ומה שאינה מקורה בתקרה, גם בזה אין טעם לפטור, שהרי חצר מחוייבת במזוזה ואע"פ שאינה מקורה כי דרכה בכך (כמבואר ברא"ש. ואין להקשות דאם באנו בה מטעם חצר ע"כ אינה חייבת שהרי היא נפרדת מהבית ואין בה שיעור. דפשוט דהכוונה ברא"ש שכל שדרכו בכך כמו חצר אין בזה חסרון מה שאינו מקורה, דדוקא בית דאין דרכו בלא תיקרה פטור, וא"כ מרפסת זו היות שדרכה בכך, והיא חשובה כחדר מהבית חייבת). וכ"כ בחובת הדר פרק ב סעיף ה.
ומה שהערת על אפשרות ספק ספקא – אינו שייך לכאן דספק ספקא פירושו שיש ב' ספקות בענין אחד, ולכן אנו אומרים שספקו להקל אפילו בדין תורה. אבל כאן שתי הספקות אינם בענין אחד, אלא כל נושא הוא ענין לעצמו, ואין ספק אחד תורם מאומה לספק השני. [דרך משל: אם היה ספק על המרפסת משום שאין בה שיעור כנ"ל, הרי מה שאין בה תקרה אינו מגדיל ספק השיעור כלל. ואין זו בתורת ספק ספקא כמבואר בש"ך יו"ד סי' קי בכללי הס"ס].
יש לציין שבספר חובת הדר [פרק ד הערה טז] כתב על מרפסת קטנה כזו שאין לברך על קביעת מזוזה בה [משמע שמחשיב ענין הראשון ספק עכ"פ]. אם כן יקבע בה מזוזה בלא ברכה.

2 תגובות: