יום שלישי, 12 ביוני 2012

פסיעה לבר מוטעית

זהו דוגמא של כתב אריז"ל - שימו לב לשמות הוי'ה ב"ה

ברגל שמאל של ה"א הראשונה בשם יש קוץ קטן בולט כלפי מטה, בנטיה מעט החוצה לצד שמאל - זה נקרא "פסיעה לבר" ומבואר טעם דיוק זה בכתבי האריז"ל ע"פ ס' זוהר הקדוש.
ברגל שמאל של ה"א השניה [כאן, ובכמעט כל כתבי האר"י שמלמדים וכותבים היום] יש גם כן "פסיעה" קטנה [קוץ] מצד ימין הנקודה כלפי מטה.
זה טעות מפורסמת ואינו נכון. אין בנקודה של הה"א השניה בכתבי האריז"ל שום פסיעה לבר. ואדרבה מבואר בכתבי האר"י שהנקודה הזו צ"ל פשוטה.

לפחות סופר חסידי חב"דניק המשתדל בדיוק כתיבת השם ע"פ המבואר בספר משנת חסידים, ימנע מעשיית טעות זו, בכל כתב [גם כתב האריז"ל].

תמונת הפסיעה המוטעית:
הה"א צריכה להיות כך:

7 תגובות:

  1. אולי טעות זה בא מספר ליקוט ספרי סת"ם בין חלק שישי לשביעי יש לו קונטרס תפילות וכוונות
    שם יש דוגמא לסדר כתיבת שם הוי'
    ויש לו אותו בליטה

    השבמחק
  2. תכלס מה לעשות אם מה שכבר נכתב:
    1. למחוק אסור
    2. להוסיף דיו מסוכן.
    3. לפי הפסקה האחרונה: "לפחות סופר חב"די וכו'" מה עושים אם מה שכבר נכתב?
    לגבי הפסיע לבר ב"ה" הראשונה יש כאלה שעושים אותה ממש מקבילית לשרטוט, ר' ראובן הסופר עושה אותה באלכסון. מה הנכון ביותר?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא למחוק מהשמות שכבר כתובים, כי נכתבו על דעת לקדשם, ואינם שינוי צורת האות לפסלה - א"כ אין למחוק או לתקנם !!!
      בנוגע להבא יש להשתדל לא לעשותו כי הוא נגד הקבלה של האריז"ל.

      בנוגע לפסיעה לבר בה"א הראשונה יש לעשותו באלכסון מעט החוצה - כלומר נוטה שמאלה בירידה מעט.

      מחק
    2. חכמים הזהרו בדבריכם:
      אחד מלקוחותי לאחר שקרא את המאמר נוטה לא לקבל מזוזות שיש בהם פסיע ב"ה" האחרונה.
      משום מה ידעתי שזה יקרא לכן שאלתי מה עושים בדיעבד כשזה כבר נכתב בצורה כך.
      האם זה טיעון לא לקבל את המזוזות?
      מכאן ולהבא תיקנתי ולכן במזוזות האחרונות אני משתדל לא להוסיף, אבל מה אם מה שהיה לפני הפוסט???

      מחק
  3. תודה רבה לרב יוסף משה על תיקון הטעות בפנים !!

    שימו לב - הפסיעה לבר בה"א הראשונה הוא נוטה שמאלה.

    השבמחק
  4. לכאורה הה׳ השני׳ה יוצא מתחילת הגג ולא כמו הראשונה שיש עקב קטן כמו בד׳

    השבמחק
    תשובות
    1. "לכאורה הה׳ השני׳ה יוצא מתחילת הגג" - התכוונת רגל ימין יוצא מתחילת הגג.

      נכון כן נוהגים, וכן כתוב במשנת חסידים שתהא הה"א השניה צרה מהראשונה ולא כמו הראשונה שהיא רחבה יותר משאר ההי"ן.
      ולכן רק מרבעים סיום הגג של השניה, אבל לא מוסיפים עקב. אתה צודק כאן נראה שהסופר הוסיף לה קצת עקב.

      מחק