יום שישי, 10 בפברואר 2012

כתיבת אותיות בסיום ספר תורה

קול סופרים עמוד 17

הספר קול סופרים נכתב ע"י הרב שלום יוסף קליין זצ"ל, אחד מחשובי הסופרים בהונגריה בדור שלפני השואה.
אם הדברים היו נכונים לפני קרוב למאה שנה, מה נענה כיום ??!!

ה  כשגומרין ס"ת ומניחין תיבת לעיני כל ישראל לסיום צריכין ליזהר לבל יכתבו בו מחללי שבת ומוסרים ושאר פסולים הפסולין לכתיבת ס"ת ואם יש לחוש שלא יכלו למנעם יותר טוב לבטל המנהג של הכתיבה ויסביר זאת לבעל הספר ולא יניח רק אות הלמד להבעל הספר ואם הבעל הספר בעצמו מחלל שבת וכדומה יראה לעשות בהשכל ודעת.

ז  ומה שנוהגין הסופרים להניח כמה שיטין כדי שיגיע להם ממון הרבה בודאי אין נכון וראוי לגעור בהם והבו דלא לוסיף עלה וכבר רצו לבטל אפי' כתיבת בראשית ולעיני כל ישראל.

אני (משה ויינר) חוזר וקורא, לכל הסופרים והרבנים לא להרשות בעת הסיום של ספר התורה לאף אדם להשתתף בכתיבה, זה גורם מכשולים רבים. ופעמים מגיע עד לידי פיסול הספר תורה וכו' ואין צורך לבאר הדבר.
רק הסופר יכתוב כל האותיות, ולא לסמוך כלל על היתר רעוע שהעולם אומר שבגלל שהסופר כתב אותיות חלולות אין שום חשש.

4 תגובות:

  1. שלום וברכה רב משה

    במקרה של בן ]אביו יהודי ואמו נכרית ] שירש מאביו הרבה כסף ותרם ספר תורה לבית כנסת
    אם הבן ]גוי] ממנה שליח את הסופר לכתוב?
    האם יש ענין שליח אדם כמותו עם גוי?
    יש פעמים כיבודים גוי אבל ח''ו אינם כותבים

    השבמחק
  2. אין ענין של שלוחו של אדם בנכרי, אין שליחות לנכרי, ונכרי אינו בכלל מצות כתיבת ס"ת וכו'.
    אפשר לכבדו בכיבוד יפה בהכנסת ספר תורה, אבל צריך לבאר לו היטב שאת הספר הכשר אפשר לכתוב רק יהודי ירא שמים המקצועי בכך, וכל האחרים אינם יכולים לעשות כן.

    דרך אגב על פי המבואר בהל' צדקה נכרי שתורם לבית הכנסת כל דבר כולל ס"ת, זה רק בתנאי שהוא נותן על דעת הקהל/הגבאי וכדומה שיעשו בספר כהבנתם, וזה תרומה גמורה לבית הכנסת או לקהל.
    אבל אם הוא רוצה שזה הספר ישאר בבעלותו ורק יהודים יקראו בו ברשותו אסור לקבל ממנו/ולקרוא ממנו אפילו נכתב בכשרות.
    כל זה כתבתי בחפזי. אם יש פרטים שצריכים ליבון אשמח אחר השבת ללבנם עבורך,
    משה

    השבמחק
  3. תודה רבה רב משה

    אכן אם סופר כותב הס''ת כשר
    ושזה תרומה גמורה לבית הכנסת או לקהל.

    וכן להבדיל כשנשים קונות [או קטן] המצווה של אות?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן.
      במקרה של אשה בת ישראל, היא אינה חייבת לתרום את הס"ת תרומה גמורה לבית הכנסת, אלא גם אם היא רק משאילה להם לקרוא בה יש לה מצוה גדולה וזכות גדול, והם בודאי רשאים לקבל הצדקה והספר לקריאה ממנה - שלא כבדין הנ"ל בנכרי, דיש איסור לקבל צדקה מנכרי, ואין להם זכרון בירושלים וכו' כמבואר בשו"ע יורה דעה הל' צדקה.

      מחק