יום שישי, 24 בפברואר 2012

תליית דילוג שורה במגילה

שאלה: דילגתי שורה במגילה ואני מהרהר האם מותר על פי הדין לתלות את השיטה שהחסרתי בין השורות?
ואם מותר, האם אני חייב לשרטט על התליה?
ומה יהא הדין אם איני יכול לכתוב שורה התלויה ברצף אחת, בגלל אותיות ארוכות היורדות מהשורה שמעל, האם אני יכול לכתוב הדילוג בשתים או שלוש חתיכות? האם יש כאן בעיה של ריוח פרשה [ט' יודי"ן של פרשה סתומה] בין דילוג אחד לשני?

***
אני מבין [ועל כל פנים נותן לך עצה טובה] שאתה אינך מתכוין לתלות השורה שדלגת בין השורות, אלא רק שואל מבחינת ההלכה. עדיף לגשת לסופר מומחה שימחוק עבורך כמה שורות, ותכתוב בקצת צפיפות וכתב קצת יותר צר עד שתכניס את השורה שדלגת לתוך הכתב של העמוד. זה יותר נאה, הגם שיש בו טירחא, ובפרט מבחינה כלכלית קשה לי להאמין שמישהו יקנה ממך מגילה שיש בה תליית שורה. לכן עצה טובה קא משמע לן.

***
אך לענין ההלכה, השאלות שלך מעניינות ביותר. זה מה שנראה לי לדין (בהשקפה ראשונה):

א. פשוט שמותר לתלות דילוג במגילה כמו שמותר בס"ת.
ב. פשוט שאם כותב יותר מג' תיבות יחד בדילוג אחת שצריך לשרטט עליהם.
ג. נראה לי שמותר לתלות בין השיטים [כשאלתך] אפילו בשתים או שלוש חתיכות, וישרטט על כל קבוצה של דילוג בנפרד, ובכך ימנע הבעיה של ריוח פרשה בין הדילוגים משום שניכר שאין שירטוט נמשך מדילוג לחברו [ונוסיף שניכר שהפסיק הדילוג [ודילג לדילוג הבא] משום אותיות ארוכות המפריעות ויורדות, כמבואר בשאלתך].
ד. במקרה שהניח ריוח ט' אותיות [בין לפי גודל הכתב הקטן של התליה, בין לפי גודל הכתב שבשורה] באמצע הדילוג. נראה לענ"ד שאין בזה פסול של הניח ריוח פרשה במקום שאינה צריכה, דהתלייה מוכיחה עליו שאינו ריוח לשם פרשה, אלא כתיבה בדילוג בדרך תליה.
[כך נראה לי נכון, אמנם קצת לא נח לי הדבר והייתי מציע עד כמה שאפשר לתקן שלא ישאר הריוח. ראה גם תשובת רשב"ץ (חלק א סי' קעו), המובא בבדק הבית לבית יוסף יורה דעה סי' רעו, דיש ללמוד ממנו מה שכתבתי כאן].
ה. לפי זה צ"ע מה יהא הדין אם דילג שיטה שלימה שיש בה ריוח סתומה. כי לכאורה אי אפשר לתלות השיטה ואפילו יניח ריוח באמצע השיטה במקום ריוח הפרשה לא תהא ניכרת שהניח לשם ריוח סתומה. כן נראה לי.
אבל ריוח פרשה פתוחה פשיטא שאי אפשר להניח בתליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה