יום ראשון, 26 בפברואר 2012

מזוזה גזולה

ספר תורה גזול אין אדם מקיים מצות כתיבת ספר תורה בו. זה פשוט משום שנאמר "ועתה כתבו לכם" ו'לכם' בשאר מקומות פירוש חז"ל משלכם למעט הגזול. חוץ מזה אסור לקרוא בו, משום מצוה הבאה בעבירה.
תפלין גזולות אינן פסולות מן התורה ופסולות רק מדרבנן משום מצוה הבאה בעבירה, כמו שכתב בשו"ע רבינו סי' כה סעיף לה.
ומה הדין במזוזה גזולה?
נראה לעניות דעתי, שהמזוזה פסולה מן התורה משום שנאמר "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" כשם שהבית צ"ל שלך, ובית גזול פטור ממצות מזוזה, כן מזוזה גזולה אינה שלך.
אמנם אודה על האמת שלא נמצא דרשה כזו בשום מקום. וגם לפי זה תהא שאלה: האם יכול אדם לקיים מצות מזוזה, במזוזה שאולה, שהרי אינה שלך. ואע"פ שהפתרון הוא פשוט - שיתנו לו את המזוזה במתנה על מנת להחזיר, מ"מ לא מצאנו בשום מקום בפוסקים שיבהירו ענין זה.
אבל מדין מצוה הבאה בעבירה ודאי שמזוזה גזולה פסולה, דהרי אינו שלו, ועובר בו עבירה מה שגוזלו ומשתמש בו ללא רשות.

תגובה 1:

  1. זו דעתי, שראוי לומר שמזוזה גזולה פסולה מן התורה.
    אמנם באחרונים כתוב אחרת.
    במנחת חינוך (מצוה תכג) כתב: ובודאי מזוזה שאולה יוצאין בה דלא כתיב לכם. וכן פשוט במקדש מעט (סי' רפה סק"ב) למעיין בדבריו.

    השבמחק