יום רביעי, 22 בפברואר 2012

פרשיות בולטות לתוך התיתורא



הפרשיות אינן יכולות ליכנס פנימה יותר ממה שנראה בתמונה, והן בולטות לתוך עובי התיתורא.
לפי מה שהבנתי ממך הרב משה, לדעת שו"ע אדמו"ר הזקן התפלין פסולות. אמנם בשבט הלוי מקיל להתיר אם הפרשיות בולטות [קצת] לתוך התיתורא.
האם אפשר להקל לחב"דניק בדיעבד?

6 תגובות:

  1. אני חושב שזו שאלה קשה, ולכן היה ראוי לכל אחד לשאול אצל הרב או משפיע שלו. אני לא אוהב להגיד לאנשים מה לעשות !!
    אבל מי שהיה שואל אותי, אני הייתי אומר לו להחליף את התפלין !!

    השבמחק
  2. מעולם לא פגשתי רב או פוסק שיש לו בעיה עם הפר' ש''י שבולטת קצת לתוך עובי התיתורא העלינה - כ''ז שהוא מעור הבית.

    גם בספר "זכרון אליהו", כתוב שכשר לכתכילה גם אם הפ' בולטת כנגד החלק עור הנוספת - כ''ז שהוא דבוק לעור הבית

    השבמחק
  3. אלי,
    לא אתוכח כאן עם המקילים.
    בפשטות שו"ע רבינו התיתורא אינו מכלל הבית, כי הריבוע שלו אינו שוה לריבוע הבית [וריבוע של תפלין הלכה למשה מסיני] וברור בשו"ע רבינו שהפרשיות צריכות להיות בבתים [לא בתיתורא].
    לכל הפחות כדאי שאנשים ידעו שיש כאן בעיה [בדין תורה, לא חומרא דרבנן]. כתבתי על זה גם בפורום באנגלית וגם כאן למעלה ראה מאמרי 'פרשיות היורדות בתיתורא' "http://hebrewstam.blogspot.com/2012/01/blog-post_16.html

    השבמחק
  4. פעם היצעתי פטנט שראיתי מהב יוסף פייגלשטאק שי׳ לעשות בית נוסף מקלף (לוקחים חתיכת קלף ומקפלים אותה בארבע הצדדין ומכניסים הקיפולים של הפינות בצדדים , כך שנשאר בית מרובע , בלי תיתורא) ולהדביק אותו תוך חלל הבית
    הראתי זה גם לרב אזדבא והוא אהב הרעיון, ואמר שלפי הרמב״ם קיים מצב שאומנם המחיצות החיצונות מגיעות עד גבול מסויים אומנם מבפנים הגבול שונה ( כך הוא בהלכות טומאה בענין בית שנתמא)
    מאד רציתי לדעת מה דעתך בענין זה
    באם קשה להבין איך עושים זה הבית אני יכול לשלוח צילום ע״ז

    השבמחק
    תשובות
    1. הצעתך לעשות בית פנימי מקלף, הרי אין לו כנפות שיהא נתפר לתיתורא. אפשר להוסיף לקלף המרובע שאתה מציע כנפות כדי שיתפור ריבוע זה לתיתורא. ואז יהא לנו בעצם תפלין דקות כמו שפעם היו עושים (אלא שהם מכוסות על ידי הגסות מבחוץ להגן).
      עצתך מצויינת בשל יד [ומסתמא, אם הגסות ארבע על ארבע הקלף מבפנים יהא פחות, אבל באמת עיקר השיעור אצבעים על אצעים הוא בשל ראש כמבואר בשו"ע רבינו סי' לב].

      אבל מה שהרב אזדאבא אומר קשה לקבל, כי או שאין הבית מרובע בכל גבהו, או שהוא מרובע אבל מדובק מב' עורות, והרי אין זה תפלין מעור אחד.

      אם אתה רוצה לעשות כזה קלף, שיהא גבוה ויגיע עד לתיתורא התחתונה ושם יתקפל כנפותיו בין התיתורות ויתפר שם, אז יוכל הסופר לכתוב בשל יד פרשיות גדולות קצת. אבל בשל ראש, אני לא רואה שום אפשרות לעשות פטנט זה, שיהא תפלין מעור אחד.

      מחק