יום רביעי, 1 בפברואר 2012

היכר ציר בדלת ממ"ד - הוספה

היות שרבים מידידי התקשו במה שכתבתי לענין דלת בחדר זה, אשתדל לפרש הדבר יותר.

זה נוסח הפרסום הראשון:

נשאלתי בחדר ממ"ד שיש לה דלת בטחון הנפתח החוצה לתוך אויר הדירה, ואע"פ שהחדר מיועד ובנוי למטרות בטחון, מ"מ בני הבית משתמשים בחדר זה לצרכי דירה באופן שחייב במזוזה כחדר דיור. היכן יש לקבוע את המזוזה לפי מנהג חב"ד דאזלינן בתר היכר ציר, כי כאן נפתחת הדלת החוצה מהחדר לחלל הבית?

השבתי שיש לקבוע את המזוזה לכיוון החדר ולא לכיוון חלל הבית, ולדעתי במקרה כזה לא שייך לומר הלך אחר היכר ציר.

כי הטעם בהיכר ציר הוא, שההיכר ציר מורה לאיזה חדר הדלת שייכת, ולאן שהדלת שייכת שם הוא עיקר החיוב במצוה וגם כיוון הכניסה, משא"כ בדלת זה שלא נעשה למטרות דיור כלל אלא למטרות בטחון, ואדרבה למטרות בטחון הוא נפתח החוצה במקרה של הדף שלא יפגע במי ששוהה בחדר, א"כ דלת זה לא רק שאינו חלק מהדיור, אלא נבנה באופן ההפוך לצרכי הדיור וכניסה, על כן לא שייך לילך אחר היכר ציר. ומכיון שפשוט שהכניסה לחדר הוא מבחוץ, יש לקבוע על ימין הכניסה לתוך החדר.


הוספה:
אין כוונתי שבמקרה זה יש ב' אפשרויות, או לקבוע בחדר מצד שמאל בגלל היכר ציר, או מצד ימין משום שסיבה אחרת גוברת על היכר ציר!!
אלא שבמקרה זה לענ"ד אין מציאות הלכתית של היכר ציר כלל, כי אין דלת של חיוב. וממילא מקום תליית הדלת אינו אומר לנו שום דבר בנוגע לדרך הכניסה.
היכר ציר אינו סיבה לחיוב במזוזה, אלא היכר וסימן לכניסה. והיכר ציר תלוי בדלת [לפי דעת הרמב"ם], ולכן מנהגינו שכאשר אין דלת בפתח, קובעים המזוזה ע"פ כיוון הכניסה [בהעדר היכר ציר].
פתח החייב במזוזה הוא רק כאשר יש לו ב' מזוזות ודלת [לדעת הרמב"ם, נוסף לתנאים אחרים שאינם שייכים לכאן], אבל פתח שאין לו מזוזות השער או שאין לו דלת פטור. בגמרא ובהלכה נתחדש שלא רק פתח שאין לו מזוזות השער פטור, אלא אפילו יש לו מזוזות השער אלא שלא נעשו למטרות של חיוב (כגון שלא נעשו לשם צורת פתח, או לצורך דיור) אינם מזוזות שער החייבות במזוזה.
פשוט אצלי שכמו כן דלת שלא נעשה לשם דיור, אלא נעשה למטרת פטור [מקלט פטור ממזוזה, משום שאינו דירת קבע וגרוע אפילו מדירת עראי. ואכ"מ] הרי אינו דלת של חיוב.
ולכן דלת זה שלא נעשה למטרות דיור אלא הפוך ממטרות דיור, ולא שונה כלל ממתכונתו [ואין רשאים ע"פ החוק לשנותו] הרי זה דלת של פטור [של מקלט] ולא של דירה. ואע"פ שהאנשים החליטו להשתמש בחדר לצרכי דירה, ומעתה נתחייב החדר במזוזה, אבל הדלת לא נשתנה ממתכונתו. ונמצא מבחינת ההלכה יש כאן חדר עם פתח החייב במזוזה ללא דלת, ואם אין דלת אין היכר ציר.

דרך אגב: בממ"ד עם דלת זה אין לברך על קביעת המזוזה שם, כי כנ"ל על פי ההלכה אין זו דלת, ומנהג העולם שלא לברך על פתח שאין בה דלת.

2 תגובות:

  1. בדירה שלי לא הסתדרתי עם הדלת של ממ"ד והחלפתי אותה בדלת אחרת. אבי היכר הציר נישאר לתוך הבית. מה דינו?

    השבמחק
  2. סופרפדיה שיחיה,
    כוונתך "אבל היכר ציר נשאר לתוך הבית" - כלומר אתה תלית דלת חדשה במקום הדלת ממ"ד, על הצירים הישנים?
    אם כך - ודאי גלית דעתך שזה דלת בחדר עבורך, ואתה חייב לילך אחר היכר ציר, כלומר לקבוע מצד שמאל של הנכנס לחדר, שהוא ימין (היציאה מהחדר ו)הכניסה לפרוזדור.

    השבמחק