יום רביעי, 15 בפברואר 2012

האם יש הידור מצוה במזוזה גדולה?

האם יש הידור מצוה לקנות מזוזה יותר גדולה, ואם כן - האם אני חייב לשלם יותר עבור הידור זה?

תשובה:
נראה שיש הידור בדרך כלל בחפץ של מצוה אם היא גדולה יותר, ומסתבר שזה נכון גם בנוגע למזוזה.
אך ברור ופשוט שזה בתנאי ששתי המזוזות הקטנה והגדולה שוים בעיקר ההידור שלהם, שלימות הכשרות על פי הדין ויופי הכתב, אם שניהם שוים לחלוטין אז אכן יש הידור לקנות את המזוזה שהיא יותר גדולה. אבל אם המזוזה הקטנה היא איכותית יותר ומהודרת כגון שהיא כתובה יותר יפה, או שהיא יותר מהודרת על פי דיני הכתיבה, או שנכתבה על ידי סופר שמוחזק יותר לירא שמים וכדומה ושאר הידורים - ודאי הידורים בעיקר הכתיבה ודיני המזוזה חשובים יותר וגוברים על הידור חיצוני של גודל החפץ.
והגם שיש מצוה והידור בדבר לקנות מזוזה גדולה, אין אתה חייב להוציא יותר כסף עבור הידור זה. אמנם מצאנו בדברי חז"ל שאדם חייב להוציא ממון על הידור ולשלם שליש יותר עבור הידור מצוה, אך זה מהמחיר של המצוה הזולה ביותר.
לדוגמא: אם ניתן לקנות מזוזה פשוטה הכשרה על פי הדין במאה שקלים, מטעם הידור מצוה חובה על האדם להוסיף שליש [מהסכום הכולל, כלומר הסופי] ולקנות במאה וחמישים שקל מזוזה יותר מהודרת מהפשוטה, האפשרית לו להשיגה.
אך במקרה שלך אם המזוזה הקטנה עולה שלש מאות שקל [שהוא כבר מחיר פי שלוש מהמזוזה הפשוטה שניתן לקנותה] אינך חייב להוציא אפילו שקל יותר [על פי הדין] עבור הידור מצוה, כי אתה כבר מהדר במה שאתה משלם כפול ויותר מהמחיר המינימלי.
כמובן למדת חסידות ורצון של יהודי לעשות דבר בהידור מאקסימאלי אין לה גבול - אבל זו מדת חסידות, ואינה חובה!

2 תגובות:

  1. "סופר המוחזק יותר ביראת שמים"
    וכאן נשאלת השאלה:
    סופר שבעת שכתב היה מוחזק כירא שמים גדול ובעוונותינו הרבים נכשל, אם המון תירוצים והסברים, שלדעתו הוא פעל עפ"י הלכה ועפ"י פסק"ד של רב וכו' אבל עובר כל יום על איסור דאורייתא, מה הדין של מה שכתב לפני שנכשל?
    ועוד שאלה מי יכול להיות ערב לטוב ולרע למצבו של השני, כמו שפרי יכול להראות יפה ומבריק מבחוץ ומבפנים הוא מתולעה, וגם יכול להיות להיפך שמבחוץ נראה נגועה ובפנים דבש.
    לכן הנני מציאה להמנעה בשימוש בביטוי מוחזק ביראת שמיים, כי למעשה אין לא משמעות.

    השבמחק
  2. חיים,
    הגם שבודאי דבריך נכונים בצורה עקרונית.
    אבל קורה שישנו יהודי סופר שידוע כירא שמים מרבים.
    אתה תשאל מנין להם? זו שאלה טובה. ולכן כתבתי "מוחזק להם".

    ישנו סיפור מפורסם מהחפץ חיים, שגוי אחד אמר לחבירו: "הנה יהודי שאינו משקר ואינו גונב"!
    ענה לו חבירו: "וכי אתה מאמין לסיפורים הללו"?!
    נענה לו הראשון: "שמע! עלי ועליך אפילו לא מספרים דברים כאלו"!!

    השבמחק