שאלה: האם
נחשב כתב מהודר אם אני מתייג עם קולמוס ברזל ודיו 'חול' (מאלו המצויין בספרי סת"ם
שאין בדיו סתם יינם וכו׳), או שעדיף לתייג עם קולמוס נוצה ודיו של סת"ם?
וכן האם יש ענין לתייג בשעת כתיבה (אף שמשום כך יקח יותר זמן הכתיבה)?
ראיתי פעם ב'התקשרות' שכ"ק הרבי לא רצה שסופר ישתמש בקולמוס ברזל אף להגהת
סת"ם (ואולי אף לתגין?), האם נכון הדבר?
תשובה: יותר
מהודר לכתוב ותייג עם נוצה ודיו כשר של סת"ם, אע"פ שכשר מן הדין לתייג
בדיו חול וקולמוס של ברזל. השמועה בשם הרבי נכונה, שלא רצה שיכתבו כלל ולא יגיהו עם
קולמוס של ברזל.
כמו כן
הידור מצוה והידור הכתב - לתייג בעת עשיית האותיות מיד, ולא אחר כך.
האם העט rotring etc. נחשב כעט של ברזל?
השבמחקאם הראש של מתכת -כן. אם מפלסטיק או חומר אחר - לא.
השבמחקדרך אגב: יש אומרים שאפילו שאר מתכות אין בהם בעיה, ורק ברזל בגלל הנאמר לגבי המזבח - שנזכר ברזל לבד.
התיקונים מאד קטנים יכול להיות מאד קשה או אפילו מסוכן לתקן עם קולמוס רגיל. האם ידוע לך איפה הההוראה הזה מהרבי כתוב? (ביזה גליון התקשרות)?
השבמחקהשאלה היתה: האם זה מהודר ולכתחילה - ועל זה עניתי לו.
השבמחקאבל כשאין ברירה - בודאי ראוי לעשות תיקון בעט.
אינני זוכר כלל איפה זה נמצא (כלומר אם זה היה גליון התקשרות או פירסום אחר). אבל זכורני שראיתי שהרב צירקינד סיפר, שהרבי אמר לו שחסידים מהדרים לא להשתמש בקולמוס של ברזל.