יום שני, 4 במאי 2015

מזוזה אחרי ולפני הדלת

המזוזה קבועה אחרי הדלת. רבנים רבים מכשירים בדיעבד, כי היא תחת המשקוף ובחלל הפתח. ויש לסמוך על דבריהם בשעת הדחק שא"א לקבעה באופן אחר. אבל לדעת הרמב"ם כל שקבעה אחר הדלת פסולה.
וצ"ע לדעת הרמב"ם האם יועיל כאן אם יקרב את המזוזה ויקבענה מיד אחרי הדלת תוך טפח, דכל תוך טפח חשיב כמו שהיא קבועה במקומה, או שמא כל שאחרי הדלת פסול. ונראה להחמיר בשיטתו.
תמונה שניה של אותה מזוזה כאשר הדלת סגורה.
***
המזוזה קבועה לפני הדלת, כי א"א לקבעה בחלל הפתח כי הדלת נסגרת עליו. אע"פ שאינה עומדת תחת משקוף הפתח, כל שעומדת [כל המזוזה כולה] תוך טפח לחלל הפתח כשרה.

תגובה 1:

  1. אלו (יד הקטנה הלכות מזוזה ג:יא לפי הבנת המנחת עני שם ס"ק יט) שמעדיפים שהמזוזה יהי' מאחורי הדלת אבל תחת המשקוף במקום שלפני הדלת אבל לא תחת המשקוף - סוברים שזה נלמד מהמילים 'ביתך' - דרך ביאתך.

    השבמחק