שני פתחים גמורים [ללא דלתות] ויש להם מזוזת שער מצד ימין משותפת.
דין זה מבואר ביורה דעה סו"ס רפו - בדין "פתח שאחורי הדלת" שאם יש בסף [מזוזת השער] המשותפת עובי טפח [לכל צד], הרי זה חייב בשתי מזוזות, מזוזה אחת לימין הכניסה של כל שער. אבל אם אין לעמוד עובי טפח חייב במזוזה אחת.
ופשוט שכאשר אין בעמוד טפח - אסור לשים בה שתי מזוזות [אחת מכאן ואחת מכאן] משום איסור בל תוסיף, שהרי המזוזה הנוספת תהא תוך טפח לחלל השני, והרי זה נחשב כבתוך חלל הפתח, ונמצא בשער שתי מזוזות קבועות - ועובר משום בל תוסיף.
ובמקרה שיש בעמוד טפח לכל צד, לכאורה חייב להרחיק כל מזוזה מהפתח השני שיעור טפח, כדי שלא תהא בטפח סמוך לחללו של השני. כלומר, המזוזה הראשונה תהא בתחילת החלל [בטפח הסמוך לפתח], אבל השניה תהא בסוף חלל השער, כדי להרחיקה מחלל הראשון.
מתפלא על הדוגמה:
השבמחקאין כאן צורת שער בכלל, היכן המשקוף הוא עגול וללא זווית
ועוד כפי שרואים בתמונה אין כאן מזוזה מאחורי הספריה יש קיר ואין מזוזה (וכתבתם על מזוזות ביתך) ולא נצתבנו על קירות ביתך.
נא לתקן אותי אם אני טועה.
א. שער העשוי ככיפה הוא שער עגול, והוא חייב במזוזה כמבואר ביו"ד סימן רפז. העיגול למעלה נידון כמשקוף.
השבמחקב. בודאי שיש מזוזת שער, הספריה הוא מאחורי מזוזת השער - בתוך החדר.