ראיתי לאחרונה בבית מדרש אחד ספר תורה יפה ומהודר, שנכתב לפני כששים או שבעים שנה בערך, צורת הכתב הוא בכתב הישן (דומה לכתב מרן בעל התניא, ונקרא כהיום כתב רוסיא), הכתב הוא כתב בית יוסף, חוץ מאות צדי"ק שנכתב ביוד הפוכה כשיטת האריז"ל !
ראיתי שהפוסקים מתירים ס"ת שנכתב בכתב המעורב בב' סוגי הכתב. השאלה הוא האם מצינו איזה מקור קדום לכך שיכתבו ספר תורה לכתחלה בכתב בית יוסף ויקפידו על כתב אר"י רק באות צדי"ק או לא ?
זכור לי - שיש מדקדקים שכל שינויי כתב האר"י הן רק בתפלין ולא בס"ת. ולכן בס"ת כותבים כתב הב"י.
השבמחקאבל בנוגע לצד"י עם יו"ד הפוכה מוכח בכתבי האריז"ל שגם בס"ת צריכה להיות כן.
כמדומה לי שכ"כ בלקוטי תורה של האריז"ל (אני צריך לחפש את המקור המדוייק)
ולכן עושים כן בס"ת כתב ב"י עם צד"י של האר"י.
כעת נזכרתי שגם כתוב כן בתשו' לחתם סופר שרבו מוהר"ן אדלר כתב ס"ת עם כתב ב"י והצד"י ביו"ד הפוכה.
יישר כח על המקורות !
מחקהיכן הוא המקור בליקוטי תורה ?
זה מאוד חשוב לי !
אין לי הספר ליקוטי תורה וטעמי המצות של האריז"ל,
מחקאבל אם תוכל להשיגו עיין בפרשת ראה במצות צדקה שם מבואר צורת הצ' ביו"ד הפוכה, ומשמע שם שזה תמונתו בכל מקום - גם בס"ת.
התשובה לחתם סופר לא מצאתיו - וכנראה טעיתי בדבר זה.
יישר כח !
מחקלא טעיתם כלל, החת"ס הוא ביו"ד סי' רס"ו בסופו ע"ש.
תודה
מחק