יום חמישי, 16 במאי 2013

בי"ת בלי בליטת עקב

הבי"ת השניה של לבבך יש בה בעיה, אין בה עקב. הבליטה שעושים כדי שיהא לה עקב, צריך להיות עד חצי גובה האות, כלומר שבירת הקו האמצעי מתחיל מאמצעה כדי שהעקב יהא בליטת החלק התחתון של הבי"ת. כאן השבירה מתחיל מיד אחר הגג, נמצא שאינו עקב אלא הגב של הבי"ת, אמנם הגב משופע מעט, אך אין זה עקב כלל.
אמנם להרבה פוסקים ריבוע היטב של הבי"ת כשר, אך יש סוברים דבעי מן הדין עקב [כלומר בליטת עוקץ מזוית תחתונה שלה] כלשהו, וכאן אינו. ובכל אופן לכתחלה מבואר בכל הספרים שצריך שיהא לה עקב, על כן כאן חייב לתקן [ע"י שימחוק מעט ממושב הבי"ת שלפניה, ויעשה לה מעט בליטת עקב].

בתמונה זו הביתי"ן בנשבע, ובבניך [הבי"ת השניה], הן צורה מצויה בהרבה כתבי חב"ד, גם כאן העקב אינו בתכלית הדקדוק, כי אינו בליטה מיוחדת מהחלק התחתון של האות. אמנם ביתי"ן הללו יותר טובים מהבי"ת הראשון, בגלל עיקום הגב ושיפועו כלפי חוץ, המבליט את ההבדל בינו לכ"ף שהיא עגולה בגבה. בתמונה זו נוהגים להחשיב כל הבליטה הזו כעקב.
במילים אחרות: הבי"ת הראשונה גופה מרובע, ויש לה בליטה [לא מוגדרת כעקב] באמצע גבה. הבי"ת השניה יש לה עקב, אלא שהוא גבוה, והיה ראוי להתחיל קצת יותר נמוך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה