יום שני, 16 בספטמבר 2013

יו"ד גוף ללא רגל

האות יו"ד מורכבת משתי חלקים עיקריים, גוף היו"ד שהוא כעין נקודה, ורגל ימין היוצא ממנה. שתי פרטים הללו מעכבים בצורת האות לכולי עלמא. ולכן יו"ד שאין בה שתי פרטים הללו, כלומר היא רק חתיכה אחת - תקרא לזה גוף היו"ד או רגל היו"ד בלבדו אינו כשר.
בנוגע לתיקון יו"ד כזו, שאין לה רגל, כתב המגן אברהם וכן פסקו רוב האחרונים שאי אפשר לתקנו בתפלין ומזוזות משום כתיבה שלא כסדרן, כי אין על זה שם אות. ההנחה הפשוטה שהוא הדין [ואפילו ק"ו - במקרה של קו דק, שהוא רק רגל ולא גוף]. אמנם הצמח צדק כתב, שהיות שגוף היו"ד עצמה נקראת לתינוק יו"ד, אע"פ שפסולה מדיני כתיבה תמה, מותר לתקנה בתו"מ גם שלא כסדרן. [קיצרתי ולא הארכתי בביאור ונימוק פרטי ההלכה הזו].
ביו"ד זו נראה שהגוף והרגל הם חתיכה אחת, מה שבולט לצד שמאל הוא קוצו של יו"ד [של ר"ת] לבד (אני מניח שיהא מקילים, שיטענו כי יש לו ראש כלשהו וכו'. לענ"ד הדברים הללו רופסים ולא הגיוניים. ולא באתי להאריך בזה). א"כ לפי רוב האחרונים הוא גולם פשוט וא"א לתקנו שלא כסדרו, ולפי הצ"צ מותר לתקנו.
[תמונת יו"ד המועלה בפורום סופרי סת"ם באנגלית] יו"ד זו היא דקה כ"כ שאין בה בעצם גוף כלל, אלא רק קוצים, עליון ור"ת ורגל ימין. לדעתי זו ממש אותה בעיה של הנ"ל, ופסולה משום שאינה כתיבה תמה, וא"כ לפי המגן אברהם הנ"ל א"א לתקנה בתפלין ומזוזה. לפי הצ"צ הנ"ל לכאורה אם תינוק יקראנו מותר לתקנה. ("לכאורה" - כי בפשטות זו אותה בעיה, אבל אולי יש לחלק שיו"ד זו גרועה יותר, כי היא בעצם קו ארוך כעין וי"ו קטנה. אלא שבאנו לבעיה הילכתית של שיעורי האות [שביארתי כמה פעמים], וגם בזה כל שהתינוק יקראנו מותר לתקנה. וצ"ע בענין זה להקל).

דוגמא נוספת:
היו"ד של יהיה הוא גולם ממש, אין שום הפרד בין הרגל לגוף.
היו"ד השניה [ידכם] כשרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה