יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

משקוף אינו מכוון לשער

שתי תמונות של אותו שער. דלת סורגי ברזל תלויה בקירות אבן, אבל המשקוף אינו מכוון מעל הדלת [השער] אלא עומדת לפני השער מופרדת ממנה, בשיעור טפח או יותר.
פתח זה פטור ממזוזה. ונקרא בלשון הגמרא "פיתחי שימאי" פתח ללא תקרה ומשקוף מתוקן מעל.
יתכן שגם פס הברזל מעל השער, לא נעשה כלל לשם משקוף, אלא להחזיק את צינורות החשמל, ואז אין לו דין משקוף כלל. [הוספה זה הוא רק לרווחא דמילתא בלבד, ועיקר הפטור מטעם הראשון].

3 תגובות:

  1. כפי שהבנתי פתחי שמאי יש מחלוקת באם הכוונה להעדר תקרה או להעדר משקוף ולכן במקום שיש אחד מהם קובעים מזוזה אך ללא ברכה.

    הברזל נעשה בכדי להחזיק את העמודים וחוטי החשמל אינם נוגעים הברזל כלל.

    אכן המשקוף קצת יותר מטפח מצירי הדלת.

    ע"פ הנ"ל האם אין מקום לקבוע מזוזה ללא ברכה?

    השבמחק
  2. שלום.
    א. בנוגע לפתח חצר לא שייך לפטור ליכא תקרה מטעם "שימאי" כי חצר אינו צריך תקרה, אלא רק בגלל שאין משקוף.
    ב. הברזל מעל [המשקוף] בתמונה נראה, שאינו מכוון מעל הדלת ולא שייך לדלת - אם במציאות זה לא נכון, אזי אם הוא תוך טפח לדלת יש להחמיר ולהחשיבו משקוף.
    לא הבנתי מה שכתבת "הוא נעשה בכדי להחזיק את העמודים" - אולי התכוונת הוא נעשה לשם צורת שער?
    אם אכן נעשה לשם שער והוא תוך טפח לדלת יש לקבוע מזוזה בלי ברכה. אבל אם לא נעשה לשם שער, או שהוא רחוק טפח - אינו מצורף לשער, ואינו משקוף - ולכן קראתיו "שימאי".

    השבמחק
  3. תודה. כוונתי הייתה שהברזל שם כנראה שהחומות מין הצדדים לא יתחילו לכפוף פנימה. ז"א זה סיוע להעמודים שישארו זקופים.

    השבמחק