יום שבת, 12 בדצמבר 2020

מזוזה בימין ונר חנוכה משמאל

חנוכה תשפ"א

יש לברר - מי שנכנס לדירה חדשה בליל חנוכה, איזה מצוה יקדים קביעת מזוזה או הדלקת נר חנוכה [בזמנה]?  וכן מה הדין אם אי אפשר לו לקיים כלל שתי המצוות, מזוזה ונר חנוכה, איזה דוחה את השני?

לכאורה יש להשוות נר חנוכה לקריאת מגילה, דשניהם משום פירסומא ניסא, ושנינו [שו"ע סימן תרפז] דכל המצוות [פרט למת מצוה] נדחים מפני קריאת המגילה משום פירסום הנס. ואע"פ שנחלקו האחרונים [שם] האם זה רק קדימה - כשאפשר לקיים שניהם, או אפילו לדחות קיום מצוה דאורייתא לגמרי, מ"מ נשמע דכאשר אפשר לקיים שניהם - נר חנוכה קודם.

אמנם יותר נראה לאידך - דדין קדימה זו של קריאת המגילה, נאמר רק בקריאת המגילה משום פירסומא דניסא דידה, אבל לענין פרסום נס דחנוכה לא נאמר דין קדימה כזו.

וכן משמע ממה שאמרו בגמרא (שבת כג) ופוסקים (שו"ע סימן תרעח) דנר חנוכה וקידוש היום - נר חנוכה קודם [לדחות קידוש היום על היין], משום דקידוש היום דרבנן, וגם אפשר לקדש על הפת. משמע דרק במצוות דרבנן דנו מי קודם, האם פירסום נס דחנוכה קודם. אבל למצוות דאורייתא, אין לנ"ח קדימה כלל, אפילו לא להקדימה, גם כשאפשר לקיים שניהם. וכן ברור מלשון הרמב"ם (הל' חנוכה פ"ד הלכה יג) "הואיל ושניהם מד"ס מוטב להקדים נ"ח שיש בו זכרון הנס".

(ואף לשיטת הרמ"א (סי' תקפז) דלא נאמר דין קדימה לקריאת המגילה, אלא להקדים - כאשר יכול לקיים את שניהם. אבל כאשר א"א לקיים שניהם, ודאי מצוה של תורה דוחה קריאת המגילה דרבנן. וא"כ אפשר דלא נאמר דין הקדמת נ"ח לקידוש היום, אלא בדרבנן בלבד - לדחות קידוש היום לגמרי. אך להקדמה בסדר - עדיין לא שמענו דינה של נ"ח לגבי מצוה דאורייתא - מי קודם. מ"מ)

נראה שלא הזכירו חז"ל הוראה זו - קריאת מגילה דוחה תלמוד תורה ועבודה, אלא רק בקריאת מגילה בציבור. והיא עדיפה על נר חנוכה - בשלוש.

א.  תקנת קריאת מגילה היא בציבור דוקא, וזה עיקר פירסומא ניסא דידה, משא"כ נר חנוכה עיקר תקנתו ביחיד, ופירסום הנס שלה מצומצמת ליחידים. לכן אין בכח פירסום נס זה דנ"ח - להקדים לשום מצוה דאורייתא.

ב.  טעם הפורים בכלל (וממילא פירסום הנס דידה) הוא בהצלת גופות ישראל. וטעם החנוכה הוא הצלת הנפשות. כמפורסם מהלבוש טעם זה לבאר חילוקי המצוות בחגים הללו.

ולכן יש לומר, דפירסום הנס של רוחניות, אינה עדיפה מקיום המצוות עצמן. ולכן כל מצוה [דאורייתא] קודמת לנ"ח, הן לקדימת קיומן, וכל שכן לדחות לגמרי. משא"כ פירסום הנס של הצלת גופות ישראל מכליה - קריאת המגילה, היא קודמת לכל מצוה של תורה.

ג.  מגילה חמורה יותר מנ"ח, משום שהיא מהכתובים, ונחשבת דברי קבלה שחמורים מדברי סופרים [דברי רבנן סתם], ולכן אין להוכיח ממגילה לנ"ח.

ואפשר שזה נרמז בלשון הפוסקים [ששינו סדר המאמר מהגמרא (שבת כג) - נר חנוכה משמאל כדי שתהא נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין, וכתבו] מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל. ללמדינו, לא רק באיזה צד הנ"ח, אלא גם שהמזוזה קודמת לנ"ח, כי לעולם יקדים אדם ימין על שמאל. [ולשון הרמב"ם "מזוזה בימין" - משמע שקודם המזוזה היא בימין, ואחר כן נ"ח מהשמאל].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה