שאלה: יריעת מגילה שחתכה, האם מותר לכתוב על שאר היריעה מזוזות?
תשובה: נראה לי, דאם כתבו לשם קדושת מגילה אפילו תיבה אחת על היריעה, לכתחילה אין לכתוב על שאר היריעה מזוזה או תפלין. משום דהוי משנה מקדושה לקדושה, דאע"פ דקדושת כתבי הקדש [כולל מגילות] הוא מדרבנן לבד, מ"מ שם קדושה יש בה, ואין להחליפה לקדושה אחרת, אפילו לקדושה גדולה ממנה.
אמנם בדיעבד שכבר כתב, ודאי כשר להשתמש במזוזה או בתפלין אלו. וכ"כ האחרונים, דאע"פ שעבר ממש [על דברי הגמרא והלכה] והוריד בקדושה [כגון מיריעת ס"ת לכתוב עליו תפלין או מזוזה] בדיעבד כשרים (קול יעקב סי' לב ס"ק לו), כל שכן ליריעה שנשתיירה מכתב המגילה, דיש עוד צדדים להקל.
ראה מה שכתבתי אודות פסק הקול יעקב בhttps://hebrewstam.blogspot.com/2013/02/blog-post_16.html
העירו לי שבשו"ת שבט הקהתי מתיר הדבר - לכתוב מזוזות על שירי יריעות מגילה (כי הם סוברים שיש רק שאלה של הורדה מקדושה וכו', וממילא מזוזה היא העלאה בקדושה. אבל לעניות דעתי שיש לדון מצד דין שינוי הקדושה, מקדושה אחת לקדושה אחרת - ראה רמב"ם הל' תמורה פ"ד הלכה יא שאין משנין בקדשים. וצ"ע).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה