יום שני, 8 בינואר 2018

כתיבה לכתחילה - הלכה לסופר

הסופר פתח בקו תחילה של יו"ד העליונה של הא', ואח"כ החליט שהקו גבוה מדי, ועשה פני היו"ד חדש.
האל"ף הזו כשרה, ויש לגרר את הקו המיותר.

אבל האם היה ראוי לסופר להניח את הקו, ולכתוב את האות כשהקו הזה לידה או דבוקה בה. אם היא היתה לידה יתכן ולית לן בה, ויכול היה להניחה למחוק את הקו המיותר אח"כ.
אבל מכיון שהיא נוגעת - לא היה ראוי לסופר להמשיך הכתיבה לכתחילה, אלא היה צריך קודם למוחקו, ורק אח"כ להתחיל את כתיבת האות [והטעם בזה, כי יש חשש רחוק של אינו מוקף גויל לקצת שיטות וכתיבה בפיסול. והגם שבודאי אין הלכה כן, אבל לכתחילה כשאפשר יש לחוש שלא לכתוב ליד דיו שאינו צריך או ראוי לאות]. יתכן שהפסד זמן, נחשב "הפסד מרובה" ובמקום הפסד אין צורך אפילו לכתחילה לחוש לדבר זה.

כל הנ"ל הוא הלכה לסופר המהדר, ולא שייך לסוחר או לקונה כלל.

4 תגובות:

  1. סימן לב בס"ק כח כותב אלטער רבי שיכול להפריד נגיעה בין האותיות בסכין. האם שאלטער רבי פסק ככה יש בעיה בהידור אם סופר המשיך לכתוב ולא עצר מיד?
    מה שונה מכאן?

    השבמחק
  2. האמת שאתה צודק !!!
    אולי כאן, בכל זאת היה ראוי להדר למחוק קודם כי זה נראה כטעות באות עצמו.

    יישר כח !!

    השבמחק
  3. שאלת תם. האם צריך "להדר" שהיו"ד הימני של האלף יהי' יותר באמצע הירך? כאן הסופר כותב את זה יותר לצד תחתון?

    השבמחק
  4. בכתב המיוחס לאדמה"ז היו"ד הזה פניה באמצע הגג, ונמצא גופה נוטה לחלק התחתון. וחיבור ירך היו"ד בערך בשליש הקו של הגג, ולא באמצעו.

    השבמחק