יום שבת, 16 בפברואר 2013

מזוזה שנכתבה על חלק מיריעת ס"ת שנפסלה

הרב עזרא קפיף שיחיה שואל: מה הדין במזוזה שנכתבה על קלף מיריעה של ס״ת, היריעה נפסלה בשעת הכתיבה, והסופר במקום לגנוז את היריעה, השתמש בשאר הקלף לכתוב עליה מזוזה. כמובן שלכתחילה אסור לעשות זה (אם לא התנה מראש) אבל מה הדין במזוזה עכשיו?

בקול יעקב (סימן לב ס"ק לו) [אחר שהביא דיעות האם מותר לכתוב תפלין או מזוזה על יריעת ס"ת] כתב: וכיון דפלוגתא היא [דיש אומרים שמותר לכתוב מזוזה על יריעת הס"ת] לכתחלה אין לעשות כן, אבל בדיעבד אם כבר כתב אין לפסול. ואפילו לדעת האוסרים אפשר לומר לא אסרו אלא לכתחלה, אבל בדיעבד אם כבר כתב מותר. עכ"ל.
לענ"ד דברי הקול יעקב קשים לקבלם.
ראשית מה שכתב כיון דיש אומרים דמותר, היינו סברת הפרי מגדים (אשל אברהם לב סק"י), וזהו דעת יחיד, והעיקר דכל האחרונים הסכימו שאסור לכתוב מזוזה על יריעה זו שנתקדש במעשה כתיבת תיבות ס"ת לשם קדושת ס"ת, כפשטות שו"ע רבינו סימן מב סעיף ו, וכן דעת חתם סופר שו"ת יורה דעה סי' רעט, קסת הסופר סימן כה סעיף ג. וכן פשט הגמרא מנחות דף לב ס"ת שבלה אין עושין ממנו מזוזה מפני שאין מורידין כו'.
ומה שכתב הקול יעקב דאפילו לדעת האוסרים אפשר לומר דלא אסרו בדיעבד כו', אין סברא זו מוכרחת כלל. ולענ"ד העיקר כסברת החתם סופר הנ"ל [העתיקו הפתחי תשובה והקול יעקב יו"ד סי' רץ] דבחיתוך הגליונות מס"ת אחד והדביקום בס"ת שני, אין לקרוא בס"ת השני משום שנעשה עבירה והוי כעין מצוה הבאה בעבירה. וע"ד שכ' הר"י בן הרא"ש [בב"י יורה דעה סי' רעו] דאם קדר את השם שאין לקרוא בספר וכו'.
ולענ"ד ק"ו אם כתב מזוזה על קלף שנתקדש בכתיבת ס"ת, דהיינו הורדה גדולה יותר [מחיתוך הגליונות לעשותם טלאים לס"ת] ושינוי מקדושת ס"ת לקדושה פחותה של מזוזה, שיש כאן עבירה.
עיין שו"ת מהרש"ג או"ח סימן ה דחלק על סברת החת"ס הנ"ל (אמנם הוא חלק על התשורת ש"י שכתב כסב' החת"ס לענין תפלין. ולא הארכתי כאן בפרטי מחלקותם), דהעבירה הוא רק בשעת חיתוך ולא אח"כ בשעת הקריאה, ולכן אין זה עבירה בקריאת התורה בה. יש לומר דבמזוזה יודה לאסור, שכל זמן שקובעה ומניחה כמזוזה הוי הורדה נמשכת, דמוריד הס"ת מקדושתה לעשותה מזוזה, ויש מעשה עבירה וביזוי קדושת הס"ת לא רק לסופר שכתבה, אלא גם לקובעה בפתח ביתו (עיין ג"כ בשו"ת פרי השדה ח"ב סי' כט בסופו).

על כן נראה דבמקום שאין מזוזה אחרת ודאי יש לסמוך על פסק הקול יעקב דרב גדול ומובהק היה, ובפרט שאיסור הורדה בפשטות הוא מדרבנן לבד ולא מד"ת כמבואר בשו"ע רבינו ס"ס לד ושו"ת מהרש"ג הנ"ל, ובדרבנן יש לשמוע למיקל. אך בדאיכא מזוזה אחרת אין לקבעה כלל, משום ביזוי קדושת ס"ת ואיסור הורדה. וגם בדיעבד שכבר קבעה יש להחליפה.

ומה שכתבת שאם התנה מועיל לכתוב עליו מזוזה, אמנם כמדומה לי ראיתי כן בכמה אחרונים מפורש. אך צ"ע למעשה, דמשמע משו"ע רבינו סי' מב סעיף ו דרק להשתמש בס"ת לדבר חול כאשר עדיין הספר בקדושתו מהני תנאי, אבל לא דבר המבטל קדושתו - לזה לא מהני תנאי כלל. וה"ה לשנות קדושת ס"ת לקדושת תפלין או מזוזה, נראה לי פשוט שעל זה לא מהני שום תנאי כלל. ועל כן גם אם התנה בעת עיבוד הקלף כפי שנהוג, או בתחילת הכתיבה, לאחר שהתחיל לכתוב על היריעה ספר תורה, אסור להורידו לגמרי מקדושתו. וגם בדיעבד אסור לקבוע מזוזה כזו בפתח, אלא טעון גניזה.
וכן נראה לי פשוט שהתנאי המדובר בשו"ע רבינו בסימן מב שמועיל להשתמש בספר תורה בעת קדושתו, הוא תנאי בעת הכתיבה, ולא בעת עיבוד הקלף, דו"ק.

5 תגובות:

  1. איניני מבין הרעיות שלך
    מה שהובה מקסה״ס מדובר בפירוש על ס״ת שבלה וכן בגמ׳ במנחות , ולכאורה חילוק גדול בין ס״ת שבלה לבין יריעה שהתחילו לכתוב עליה ס״ת ונפסל באמצע שאף פעם לא חל הקדושה בשלימותה ואף פעם לא היה חלק מס״ת למעשה
    וכן מה שהובא משו״ע אדמו״ר הרי באותו סימן מביא שתפילין של ראש כל עוד לא השתמשו עליו מותר לשנותו בשל יד והרי הנידון של היריעה שלא זכתה להיות חלק מס״ת עקב פסול הוא לכאורה נידון דומה.
    ומה שכתב שתנאי מועיל רק לשנות לדברי חול יש לומר שכ״ש שמועיל לדבר שבקדושה שהרי באותו סעיף מביא שעל דבר שבקדושה לא צריך בכלל תנאי
    ואולי יש לומר ( בדוחק קצת) שעצם זה שהסופר נהג בצורה כזאת מראה שהתנה בראש במחשבתו שאם באיזה שהוא אופן היריעה לא יזכה להיות חלק מהספר, שיוכל לשנותו ביתר הקלף לדברים אחרים
    ושאלה נוספת היא מתי בעצם חל הקדושה, כי ברור שאם רק עיבדו לשם ס״ת יכול לשנות לתפילין כי בכלל מתיים מנה כמובא בסימן ל״ב, וא״כ הקדושה חלה רק אחרי שמתחילים לכתוב או עצם זה שחתכו היריעות או עשו השירטוט לשם ס״ת או אז חל ההקדושה ונחשב שצר לי׳ה
    תודה מראש על הכל
    עזרא

    השבמחק
    תשובות
    1. מבואר בשו"ת חתם סופר יורהד עה סי' רעט דאין חילוק בין ספר שלם שבלה לספר שנכתב ונפסל בעת כתיבתו הגם שמעולם לא הוכשר, מ"מ דינם אחד שיש איסור הורדה לעשות ממנו מזוזה.
      והחילוק בין תפלין הוא פשוט דהתם השינוי הוא רק מחומרת קדושה אחת לקל שבה, דשניהם קדושת תפלין, משא"כ מתפלין למזוזה או ס"ת למזוזה דהוי הורדה בעצם הקדושה, וכ"כ מבואר בשו"ת מהרש"ג הנ"ל.
      ספרים שאפשר להוריד בחינם / או לעיין בהם online
      על ידי אתר hebrewbooks
      כדאי מאוד להשתמש באתר זה.

      מחק
    2. מה שהערת מלשון שו"ע רבינו דו"ק היטב שם, ותראה שמדבר להשתמש בגוף הקדושה בלי לבטל קדושתו. אך להוריד ולבטל קדושתו לא נזכר שמועיל תנאי.
      ומה שהערת שבודאי התנאי הוא בעת הכתיבה כך כתבתי, אבל עיבוד ואפילו שירטוט לא חשיב אלא הזמנה לבד, ואם התנה מבואר בסימן לב דמותר לשנותו למזוזה.

      מחק
    3. תודה לך שהעלית נושא מעניין זה. יישר כח.

      מחק
  2. דרך אגב העליתי השאלה הזאת לועד משמרת סת"ם וזה מה שענו:

    המזוזה עצמה לא נפסלה מצד החפצא
    אך מצד הגברא צריך לברר אם יש לו כתב קבלה, ואם לא עבר זמנו ופג תוקפו, דאז יש לחשוש ששכח דיני סת"ם
    כי אף אם בתחילת עיבוד הקלף הזכירו גם לשם תו"מ, מ"מ מאחר שחתך היריעה ושרטטה לשם קדושת ס"ת, הוי כאזמניה וצר ביה, כמבואר בקסה"ס בלשכה ס"ק ב
    והריני מצ"ב מכתב הנוגע לנד"ד ואין מזרזין אלא למזורזין
    בדברי שלו' ואמת - אמיתה של תורה
    שבת שלו' ומבורך
    דוד יהודה (ליב) גרינפעלד

    השבמחק