יום שישי, 12 ביוני 2020

כתב על טלאי בספר תורה

הטלאי בודאי נדבק לפני הכתיבה, ואחר כן כתבו עליה האותיות -
מנהג זה הוא על פי שיטת הט"ז (ביו"ד סי' רפ) שסובר אחר הדבקת הטלאי לקלף, נעשה הקלף והטלאי דבר אחד, ומותר לכתוב עליהם. דלא כשיטת הב"ח וש"ך (שם) שגם אחר הדבקת הטלאי חייב להיות אות שלימה על הטלאי בלבד עם היקף גויל, ואם האות [או היקף גויל שלה] אינו על הטלאי, הרי זה פסול.
(אמנם חצי אות שנכתבה תחילה [או אות שלימה שנכתבה, אלא שנמחקה חציה] ואחר כך הדביק טלאי - וכתבו החצי השני על הטלאי שניתוסף - פסול גם לט"ז).
וקהילות רבות סמכו להקל כשיטת הט"ז (ולכן כאשר נמצא ספר כזה, אין להורידו. זכורני שכ"כ החיד"א בספרו לדוד אמת).

אגב: הספר פסול בגלל שהדיו דהה הרבה בקוין הדקין, ואבד והלך כל צבע הדיו [גם לפי שיטת החתם סופר המפורסמת] - כגון רגלי הו'. ואינו כשר עד שיתקן בהעברת דיו, להשלים מקומות שאבד הדיו.

לענין כתיבה על טלאי והקלף יחד, ראה גם:
https://hebrewstam.blogspot.com/2016/08/2.html
https://hebrewstam.blogspot.com/2016/01/blog-post_91.html
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה